In vele sectoren is december een dure maand door de uitbetaling van de eindejaarspremies. In paritair comité 302, de horeca, verloopt de financiering van de eindejaarspremie gespreid over het volledige jaar. De uitbetaling van de premie, zowel voor arbeiders als voor bedienden, gebeurt door het Waarborg- en Sociaal Fonds Horeca, dat de rol van “betalende derde” op zich neemt.
Als horecawerkgever betaalt u elke maand een verplichte FBZ-bijdrage aan het Horecafonds. Die bijdrage bedraagt 12% van het brutoloon waarop sociale zekerheidsbijdragen berekend worden. Voor arbeiders wordt de bijdrage berekend op 108% van die brutoloonmassa, voor bedienden op 100%. Uw sociaal secretariaat maakt deze berekening voor u. De betaling ervan aan het Fonds dient maandelijks vóór de 15de van de volgende maand te gebeuren.
Het Horecafonds treedt hierbij enkel op als “betalende derde” die met de geïnde bedragen de eindejaarspremies aan de werknemers uitbetaalt, na afhouding van de verschuldigde sociale en fiscale bijdragen, die het doorstort aan de bevoegde instanties.
Het Fonds bepaalt zelf niet welke werknemers er recht hebben op een eindejaarspremie en hoeveel deze eindejaarspremie bedraagt. Die informatie moet jaarlijks door de werkgever, of zijn sociaal secretariaat, ten laatste op 10 januari aan het Fonds worden meegedeeld.
Het Fonds is wettelijk verplicht om de netto eindejaarspremie vóór 31 januari op de rekening van de werknemers te storten. Daarvoor is het belangrijk dat al uw medewerkers hun correcte rekeningnummer tijdig aan het Fonds doorgeven. Dit kan sinds kort via de portaalsite van het Horecafonds. In de rubriek “werknemers” klikt de werknemer op “rekeningnummer aangeven of wijzigen”. Daar selecteert de werknemer zijn bank en vult hij vervolgens zijn rekeningnummer, rijksregisternummer en emailadres in. De gegevens worden vervolgens naar de bank gestuurd ter controle. Zodra de bank het nummer bevestigd heeft, ontvangt de werknemer een mail dat het Fonds voortaan de eindejaarspremie op het doorgegeven rekeningnummer zal storten.
Vooraleer het Fonds overgaat tot de effectieve storting op de rekeningnummers van de werknemers, ontvangt de werkgever van het Fonds een overzicht van de aangegeven premies per werknemer. Vanaf dat ogenblik hebt u tien kalenderdagen de tijd om eventuele correcties terug te mailen naar
. Na de uitbetaling worden de fiscale fiche 281.10 en de individuele rekening naar de werknemers gestuurd.
Hebt u doorheen het jaar teveel betaald – bijvoorbeeld voor extra’s met onvoldoende prestaties of werknemers die in de loop van het jaar uw zaak vrijwillig verlieten – dan stort het Fonds wat overblijft van de maandelijkse voorschotten automatisch terug op uw rekening.
Werkgevers die gedurende drie jaar stipt hun voorafbetalingen respecteerden, kunnen een vrijstelling aanvragen van de maandelijkse betalingen. U doet dit met een aangetekende brief gericht aan het Waarborg- en Sociaal Fonds Horeca vóór 31 maart. De werkgever dient in dat geval het totale bedrag, vermeerderd met een bijkomende bijdrage, vóór 10 januari te betalen.
Hoewel de uitbetaling van de eindejaarspremie de belangrijkste opdracht is van het Horecafonds, houden zij momenteel de lippen stijf wanneer het over de eindejaarspremie voor flexi-jobbers gaat. De uitbetaling van de eindejaarspremies 2016 voor flexi-jobbers werd in april reeds voor onbepaalde duur uitgesteld. Aanvankelijk heette het om technische redenen, nadien werd de uitbetaling gestaakt in afwachting van de uitspraak van het Grondwettelijk Hof. Maar nu die er is, weigert het Fonds nog steeds om hierrond een standpunt in te nemen of mee te delen.