U kon het onlangs ook lezen, of misschien maakte u het wel al aan den lijve mee, door een technisch defect stoppen bepaalde Witte Kassa’s na verloop van tijd met registreren. Wat doet u in zo’n geval of wanneer uw kassa het even laat afweten? Wij staken ons licht op bij de FOD Financiën.
Hebt u problemen met uw GKS, meld dit dan meteen via het speciale mailadres van de FOD Financiën:
.
Neem ook onmiddellijk contact op met uw verdeler. Normaal gezien kan die uw Fiscale Data Module (FDM) direct vervangen, met behoud van uw oorspronkelijke VAT Signing Card (VSC).
De verdeler moet deze levering vervolgens zo snel mogelijk registreren. De gebruiker vervangt het oude toestel door het nieuwe en legt opnieuw de link tussen de bestaande VSC en de nieuwe FDM. Dit laatste wordt soms vergeten, waardoor het bestand dat dagelijks automatisch verstuurd wordt een “gap” zal vertonen, wat de RSZ kan doen besluiten dat er geen constant gebruik is van de GKS.
De FOD Financiën kan het bestand echter aanpassen op verzoek van de gebruiker. Die moet dan via een kopie van de inhoud van de FDM aantonen dat er onmiddellijk een nieuwe FDM werd aangevraagd en geïnstalleerd of bewijzen dat er tijdens de periode van de panne effectief BTW-ontvangstbewijzen werden uitgereikt.
Indien nodig kan de uitbater via zijn sociaal secretariaat een rectificatie aanvragen bij de RSZ.