Het antwoord op de eerste vraag is eenvoudig, maar voor velen wellicht ontluisterend: ja ! Zodra u één werknemer in dienst heeft, bent u inderdaad wettelijk verplicht om aan te sluiten bij een Externe Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk (EDPBW).
Zelfs al zit uw ene werknemer slechts twee dagen per week bij u op kantoor om uw administratie te doen, en loopt hij zo goed als geen risico op ongevallen, toch zal u zich moeten aansluiten. Bent u niet aangesloten en krijgt u inspectie, dan riskeert u een fikse boete. Als werkgever wordt u immers verondersteld te waken over het welzijn van uw werknemers tijdens de uitoefening van hun job.
Maar wat doet die externe dienst dan precies voor u? Want wellicht betaalt u jaarlijks trouw uw bijdrage en hebt u nog nooit iemand van uw externe dienst gehoord of gezien.
De opdracht van de externe preventiedienst is u als werkgever "te helpen een preventie- en welzijnsbeleid op te zetten en de wettelijke verplichtingen ten opzichte van uw werknemers na te leven". Concreet houdt dit in dat zij:
-
u advies kunnen geven bij de verplichte risicoanalyse in uw onderneming
-
uw werkplaats kunnen bezoeken en u een rapport bezorgen met vaststellingen en adviezen
-
instaan voor het gezondheidstoezicht en inentingen van uw werknemers
-
kunnen helpen bij het invullen van wettelijke documenten zoals het jaarlijkse rapport voor de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg
-
voor ondersteuning zorgen in gevallen van geweld, ongewenst seksueel gedrag en pesterijen op het werk
Meestal zal u echter zelf het initiatief moeten nemen om hen in te schakelen ! Bijvoorbeeld wanneer u op de diensten van een arbeidsgeneesheer of een ergonoom beroep wil doen of een medisch onderzoek voor één van uw werknemers nodig hebt.
Welke werknemers nu precies op medisch onderzoek moeten gaan bij een arbeidsgeneesheer, leest u uitgebreid in een volgend artikel.
Voor het dienstenpakket van een externe dienst bestaan wettelijke minimumtarieven waar u niet onderuit kan. Sommige externe diensten houden zich aan deze minima, andere zullen iets meer vragen. Informeer u op voorhand steeds duidelijk over wat u precies van hen mag verwachten.
Bent u nog niet aangesloten bij een EDPBW, breng dit dan zo snel mogelijk in orde ! Bent u niet tevreden van uw huidige externe dienst, ook dan wordt het stilaan tijd voor actie. U dient immers ten laatste op 30 juni op te zeggen, wil u vanaf 1 januari 2014 met een nieuwe externe dienst beginnen samenwerken.
Horecafocus werkt samen met CLB Externe Preventie. Deze dienst heeft o.m. als voordelen dat zij zich aan de minimumtarieven houdt, ruime ervaring heeft met horeca en samen met u steeds zal zoeken naar de meest pragmatische oplossing.
Meer
info, de
tarievenlijst,
aansluitingsdocumenten en een
opzegbrief vindt u hier.
www.clbedpb.be