Een zieke werknemer zal zijn medisch attest binnenkort volledig digitaal aan u kunnen bezorgen, rechtstreeks via de arts. Het project is nog in testfase, maar in een aantal gevallen kunnen attesten nu al digitaal bezorgd worden. Moet u al meteen uw e-Box in de gaten beginnen houden?
Telde u op 1 januari minder dan 50 werknemers, dan kan u voor elke arbeidsongeschiktheid van uw werknemers een medisch attest vragen als bewijs. Volgens de wet heeft een werknemer 48 uur de tijd om u dit attest te bezorgen, tenzij u in uw arbeidsreglement een kortere periode zou voorzien.
Een medisch attest voor de werkgever is momenteel nog steeds een papieren document. Met het softwarepakket Mult-eMediatt kan de huisarts echter al een tijdje elektronische attesten naar het ziekenfonds versturen. Ook bij sommige overheidsdiensten wordt het systeem al gebruikt. Het is de bedoeling dat deze tool gauw wordt uitgebreid naar werkgevers in de privésector. Momenteel loopt een proefproject met een beperkt aantal werkgevers. Zodra dat succesvol blijkt, zal het systeem ook worden opengesteld voor alle andere werkgevers.
In een eerste fase zullen enkel werkgevers die in hun e-Box ondernemingen de optie hebben aangeduid “alles digitaal” (“tout digital”) te willen ontvangen, digitale medische attesten kunnen ontvangen. Ook de patiënt zelf moet momenteel nog zijn toestemming geven om zijn attesten digitaal te versturen. Het is dus geen verplichting en de werknemer kan bij elke consultatie zijn toestemming intrekken.
Lees ook:
50 werknemers op 1 januari bepaalt of u al dan niet een medisch attest mag vragen