Net als bij een gewone firmawagen, bepaalt u als werkgever zelf of u ook de kosten voor het opladen van het voertuig van uw medewerker op zich neemt. Maar hoe zit het daarbij met belastingen en RSZ? Wat als de werknemer een oplaadpaal bij hem thuis wil? En kan u ook beperkingen opleggen?
Een werknemer die van zijn werkgever een wagen ter beschikking krijgt die hij ook privé mag gebruiken, betaalt daarop belastingen op basis van de CO2-uitstoot en de catalogusprijs van de wagen. Dat is niet anders bij een wagen op fossiele brandstof dan bij een elektrische wagen.
Betaalt de werkgever ook de brandstof, dan vormt deze samen met de wagen één pakket. De brandstof wordt daarbij niet bijkomend belast. Ook hier is er geen verschil tussen fossiele brandstof of elektriciteit.
Zoals u de werknemer een tankkaart kan geven voor benzine of diesel, zo bestaan er ook al kaarten waarmee de werknemer zijn wagen aan openbare oplaadpunten kan “voltanken”. Steeds meer bedrijven hebben ook al oplaadpunten op het eigen bedrijventerrein. Zijn die laadpalen ook publiek toegankelijk, dan geldt hiervoor zelfs een verhoogde kostenaftrek.
Steeds meer werknemers kiezen voor een laadpaal bij hen thuis. Dat is niet alleen makkelijker en goedkoper dan publieke laadpalen, het is ook onbelast. Elektrische wagens zijn een vrij recente materie. De huidige standpunt van de fiscus ter zake dateert dan ook pas van vorige zomer. Zo is de terugbetaling van de laadkosten door de werkgever onbelast als aan de volgende voorwaarden is voldaan:
- Het laadstation moet beschikken over een specifiek communicatiesysteem dat het effectieve gebruik aan de werkgever communiceert.
- De terugbetaling heeft uitsluitend betrekking op de elektriciteit die voor de bedrijfswagen van de werknemer wordt gebruikt. Met een zogenaamde “smart cable” kan u makkelijk de tankbeurten voor de wagen van de partner of ander gebruik onderscheiden.
- Het moet gaan om de werkelijke kosten;
De afspraken hierover neemt u best op in een car policy. Hierin kan u ook eventuele beperkingen op het verbruik opnemen. Maar ook een antwoord op de vraag wat er met de laadpaal en de installatiekosten gebeurt als de werknemer het bedrijf verlaat.
Werknemers die op eigen kosten een laadpaal laten plaatsen, kunnen dan weer genieten van een belastingvoordeel. Betaalt de werkgever wel het energieverbruik terug, dan zit dit niet in het pakket van de bedrijfswagen vervat. Het wordt afzonderlijk belast, zoals een klassieke tankkaart. U zal dus elke maand een opsplitsing moeten maken tussen professionele kilometers, woon-werkverkeer en privéverbruik.
Ook lichte arbeidsongevallen kan u best steeds registreren