Een werknemer die gebruik maakt van adoptie- of pleegouderverlof kan vanaf 1 januari 2025 een extra week opnemen. De uitbetaling van de uitkering voor geboorteverlof zal voortaan maandelijks gebeuren.
Adoptie- en pleegouderverlof
Een werknemer die een minderjarig kind adopteert of in het gezin onthaalt in het kader van langdurige pleegzorg kan hiervoor respectievelijk adoptie- of pleegouderverlof opnemen. Beide verloven bestaan uit twee delen:
-
een individueel recht van maximaal zes weken per adoptie-/pleegouder;
-
een bijkomend krediet te verdelen tussen de beide adoptie-/pleegouders.
Het is dit bijkomende krediet dat op 1 januari 2025 van drie naar vier weken is gegaan voor verloven die vanaf 1 januari 2025 worden aangevraagd. Op 1 januari 2027 komt daar nog een vijfde week bij. In een verklaring op eer geven beide ouders aan hoeveel elke ouder van dit bijkomend krediet zal opnemen.
In sommige gevallen zoals bij een gelijktijdige adoptie of onthaal van meerdere kinderen of wanneer het een kind met een handicap betreft, kunnen hier nog weken bijkomen.
Adoptieverlof moet aanvangen binnen de twee maanden, pleegouderverlof binnen de twaalf maanden na de inschrijving van het kind als lid van het gezin in het bevolkings- of vreemdelingenregister. Beide verloven moeten opgenomen worden in één aaneengesloten periode van één of meerdere volledige weken. Beide verloven moeten minstens één maand vooraf schriftelijk bij de werkgever worden aangevraagd. In onderling akkoord kan deze periode worden ingekort.
Voor de eerste drie dagen adoptieverlof behoudt de werknemer zijn normale loon, voor de volgende dagen ontvangt hij of zij een uitkering van de mutualiteit.
Geboorteverlof
De vader of meeouder van een pasgeboren kind heeft dan weer recht op 20 dagen geboorteverlof, vrij op te nemen binnen de vier maanden na de geboorte. Voor de eerste drie dagen ontvangt de werknemer ook hier zijn normale loon, voor de overige zeventien een uitkering van de mutualiteit.
Die laatste betaalde tot voor kort de uitkering pas uit nadat alle dagen waren opgenomen of na afloop van de vier maanden. Vanaf 1 januari 2025 zal de uitbetaling maandelijks gebeuren op basis van de elektronische aangifte door het sociaal bureau of secretariaat, waardoor de werknemer minder lang op zijn uitkering hoeft te wachten.