Wat is het dienstpercentage?
In de horecasector kan u uw werknemers op twee manieren betalen: met een vast loon of met een loon op basis van een dienstpercentage.
In het eerste geval wordt de werknemer betaald volgens een vast uur- of maandloon dat minstens gelijk moet zijn aan het loon dat de sectorbarema's voor die functie voorschrijven. Zo werken de meeste horecazaken.
In het geval van een dienstpercentage krijgt de werknemer een percentage van de omzet, het zgn. bedieningsgeld, met een forfaitair dagloon als minimum.
Welke werknemers mag u op dienstpercentage betalen?
Niet alle werknemers mogen op dienstpercentage betaald worden. Het systeem is beperkt tot een aantal functies. In principe zijn dit alle functies die in de praktijk fooien kunnen ontvangen, zoals het bedienend personeel in restaurants, brasserieën en cafés en kamer- en ontvangstpersoneel in hotels.
Hoe berekent u het dienstpercentage?
Wanneer het systeem van dienstenpercentage wordt toegepast, berekent u het loon op basis van een percentage van 16% op de verkoopprijs exclusief BTW en dienst.
Gezien de verschillende BTW-heffingen in de horeca, heeft de werknemer in de praktijk steeds minimaal recht op volgende percentages van de geafficheerde verkoopprijzen (dienst en BTW incl.):
12,3153% bij een BTW van 12% (eten)
11,3993% bij een BTW van 21% (drank)
Worden er meerdere werknemers volgens het dienstpercentage berekend, dan gebruikt u een verdeelsleutel die rekening houdt met het aantal gewerkte dagen en de functie.
Let wel, ook met een dienstpercentage zal u steeds de baremalonen en toeslagen voor nachten en zondagen moeten respecteren.
Waar zit dan de winst?
De RSZ heeft een speciaal regime uitgewerkt voor werknemers die via dienstpercentage betaald worden, nl. het forfaitair dagloon.
De berekening van de sociale bijdragen gebeurt hierdoor op forfaitaire basis, onafhankelijk van het werkelijke bedrag van het dienstpercentage. Zowel u als uw werknemer betalen dus slechts sociale bijdragen op een deel van het loon.
Formaliteiten
Het invoeren van het dienstpercentage brengt wel een aantal formaliteiten met zich mee.
U zal uw arbeidsovereenkomsten en uw arbeidsreglement moeten aanpassen. U zal een gedetailleerd kasboek moeten bijhouden dat uw werknemers mee mogen controleren. En u zal twee keer per maand de afrekening moeten maken.
Voor- en nadelen van dit systeem
Waarom zou u voor het systeem van dienstpercentage kiezen?
Met het systeem van dienstpercentage bent u niet noodzakelijk goedkoper af. Toch zijn er enkele voordelen:
-
U zorgt ervoor dat uw omzet steeds in verhouding blijft tot uw verloning.
-
Uw werknemer heeft rechtstreeks baat bij een zo hoog mogelijke omzet.
-
Zowel u als uw werknemer betalen relatief weinig sociale zekerheidsbijdragen.
-
U kan het jaar zelfs zo indelen dat u in drukke periodes op dienstpercentage betaalt en in kalmere periodes per uur.
-
Het is een mooie manier om te verwitten met het oog op 2014.
Maar er zijn ook enige nadelen mee verbonden:
-
De omzet is een allesbepalende factor. Afhankelijk van uw omzet kan het dienstpercentage een interessant of minder interessant alternatief zijn. Bovendien is dit geen stabiele factor.
-
De maandelijkse formaliteiten en berekening vragen wel wat werk.
-
Aangezien het dagforfait hoger ligt dan een normaal barema-uurloon, komt het u niet noodzakelijk goedkoper uit.
-
Neemt u een personeelslid bij aan, dan zal de pot over één kop meer moeten verdeeld worden, wat grote verschillen in loon kan teweegbrengen voor de andere medewerkers.
Hoe dan ook loont het de moeite er even bij stil te staan. Momenteel wordt in de horeca nog te weinig gebruik gemaakt van deze en andere creatieve, maar correcte, vormen van loonoptimalisatie. In de toekomst zal ook u echter steeds meer gedwongen worden om kritisch over uw loonkosten na te denken en dergelijke alternatieven te overwegen.
Wil u meer weten over de verschillende vormen van loonoptimalisatie? Probeer
onze gratis audits of neem contact op met één van onze adviseurs via