Creatieve spanning is het verschil tussen visie en de huidige realiteit.
Om op een goede manier om te gaan met de creatieve spanning zijn enkele vaardigheden van belang.
1. Discipline
Discipline is nodig om ons echt af te vragen wat we nu eigenlijk graag zouden willen. Het is ook nodig om op een eerlijke, objectieve manier de huidige realiteit onder ogen te zien.
Discipline is nodig om te kunnen omgaan met teleurstellingen en frustraties en om te kunnen leren van fouten en successen. Als we bij iedere teleurstelling de moed opgeven of naar anderen wijzen, zullen we niet verder komen.
Discipline is niet slechts in handen van de "leerkracht", maar van allen!
2. Actie
Als we een beeld hebben van onze visie en van de realiteit, is het ondernemen van actie de volgende stap. De centrale vraag daarbij is: welke actie brengt me dichter bij datgene wat ik graag zou willen.
Door welke belangrijke waarden laten we ons leiden? Wat zijn de belangrijkste doelen, resultaten die we willen bereiken?
Dit zijn de 2 fundamentele keuzes.
De tussenstappen zijn evenwel even belangrijk op weg naar ons uiteindelijke doel. In veel gevallen zijn dit
acties die we niet zo graag doen, maar die nodig zijn om onze fundamentele keuzes te realiseren.
Als je bijvoorbeeld dierenarts wil worden, zul je "helaas" statistiek moeten doen.
Kunnen/mogen we ondernemers duidelijk maken dat het doen van
"minder leuke dingen" soms nodig is om uiteindelijk te bereiken wat ze wel heel graag willen.
Vorming in de sector
Het bevorderen van persoonlijk meesterschap is een belangrijk thema in de vorming van elke ondernemer. Niet slechts als een centraal opvoedingsdoel, maar tevens als middel om
interne betrokkenheid bij ondernemers te creëren.
Leer ondernemers hun eigen leerproces plannen en organiseren.
Beloon hun hiervoor (cfr QFor - label)?
Leer hen ook om te reflecteren en te evalueren: Hoe loopt het? Wat zou ik anders kunnen doen? Het centrale uitgangspunt hierbij is, dat mensen het beste leren, als het voortkomt uit eigenbehoeften en als je zelf inziet dat je iets (nog) niet weet of (nog) niet goed kan!
Instrueer dit aan de hand van
"Coöperatief leren"
Een gezamenlijke visie in 'de klas'
Gezamenlijke visie werkt alleen, als ze niet is voorgeschreven, maar samen is ontwikkeld. Mensen moeten zich in de visie kunnen herkennen, anders leidt het niet tot innerlijke betrokkenheid