Zoveel mensen hebben mij dit afgeraden maar er moet me echt iets van het hart.
Sorry bij voorbaat.
Ik weet dat het bijna 30/6 is, een moment waarop alle sociale secretariaten hun best doen om de horecasector te overtuigen van hun sectorspecifieke expertise. Er verscheen vorige week een 'horecatest' van een groot sociaal secretariaat. De titel luidde als volgt :
“Benieuwd of je jouw horecazaak rendabeler kan maken door te besparen op loonkosten? Doe nu onze gratis horeca analyse en ontdek of je kan besparen op je loonkost”
Een prachtige actie voor de sector denk ik dan. Een miljoenenbedrijf, dat zichzelf ‘specialist’ van de horecasector noemt, zet zich ‘gratis’ in voor die geliefde sector. Een mooi verhaal op het eerste zicht.
Ik werd evenwel met verstomming geslagen toen ik de test analyseerde.
Vraag 1 : hoeveel werknemers heb je ?
Vraag 2 : Maak je gebruik van flexi jobs en extra’s ?
Vraag 3 : Gebruik je de RSZ korting van 500 – 800 euro ?
Vraag 4 : Maak je gebruik van een digitale tool voor je planning ?
Vraag 5 : Wist je dat jouw personeel onbelast overuren kon werken ?
Daarna volgen nog 7 vragen over wie je bent en hoe ze jou kunnen bereiken om hun unieke sectorspecifieke aanpak door je strot te rammen.
Er zijn 100 nuttige vragen te stellen aan Horeca ondernemers , en dan stelt een miljoenenbedrijf deze 5 GRATIS vragen?
Content Marketing Strategie heet zoiets.
Hein Deprez van GREENWAY zei ooit in een interview ;
“We moeten telen wat de consument wil en nodig heeft, in plaats van wat we geteeld hebben door de strot van de consument te duwen. Van mond tot grond en niet omgekeerd”
Ik mis in hun horecatest precies één vraag in functie van een beter rendement :
Betaal je niet teveel beheer bij je sociaal secretariaat voor weinig tot geen toegevoegde waarde ?