De vloot met bedrijfswagens moet een pak groener en dat zal u geweten hebben. 2023 wordt een belangrijk kantelpunt voor de vergroening van het bedrijfswagenpark. Vanaf 1 januari van dit jaar is de geleidelijke afbouw begonnen van het fiscaal voordeel voor niet-elektrische bedrijfswagens. Uiteindelijk zouden tegen 2026 enkel emissieloze bedrijfswagens nog een fiscaal voordeel mogen opleveren.
Dalende referentie-uitstoot
60 procent van de verkoop van nieuwe wagens in ons land zijn bedrijfswagens. Dat percentage is het hoogste ter wereld. Wie een wagen van zijn werkgever ter beschikking krijgt die ook privé mag gebruikt worden, wordt belast op het voordeel dat die wagen oplevert. Dat voordeel wordt bepaald volgens een formule waarin o.a. de CO2-uistoot, de cataloguswaarde en de leeftijd van de wagen een belangrijke rol spelen. Het belastbaar voordeel kan nooit nul zijn, ook 100% elektrische wagens hebben een, weliswaar veel lager, voordeel alle aard.
In de berekeningsformule speelt ook nog een vierde belangrijke factor een rol: de gemiddelde uitstoot van alle recent ingeschreven wagens. Omdat er steeds meer hybride en elektrische wagens bijkomen, daalde deze referentie-uitstoot aanzienlijk. Stoot een wagen meer uit dan gemiddeld, dan betaalt de werknemer die ermee rijdt meer belastingen. Afhankelijk van het model kan dat gaan om enkele honderden euro’s over de volgende twee jaar.
Fiscale aftrekbaarheid niet-elektische wagens
Vanaf 1 juli 2023 daalt de fiscale aftrekbaarheid van nieuw aangekochte niet-elektrische bedrijfswagens met 25% per jaar tot 0% in 2029. Het gaat zowel over de aftrekbaarheid van de wagen zelf als van alle daarmee verbonden kosten zoals onderhoud en brandstof. Ook voor elektrische wagens zal de aftrekbaarheid geleidelijk dalen tot 67,3% in 2031.
Plug-inhybride
Ook plug-inhybrides ontspringen de dans niet. In een eerste fase wordt voor plug-inhybrides die vanaf 1 januari 2023 aangekocht zijn, de fiscale aftrekbaarheid van de diesel- en benzinekosten gehalveerd. Uit vele studies bleek immers dat bestuurders van een plug-inhybride te lang wachten om hun wagen op te laden en te vaak op diesel of benzine rijden.
Hogere CO2-bijdrage
Waar werknemers belastingen betalen op hun bedrijfswagen, betaalt de werkgever maandelijks een CO2-solidariteitsbijdrage. Voor bedrijfswagens die vanaf 1 juli 2023 worden aangeschaft, stijgt die CO2-bijdrage met een indexatiecoëfficiënt en een coëfficiënt op basis van de soort brandstof. Voor sommige types van wagens zou de CO2-bijdrage tegen 2027 verviervoudigen.
Belasting op tankkaarten
Ook tankkaarten staan in het vizier. 80% van de bedrijfswagens komt met een tankkaart. Momenteel wordt hierop geen bijkomend belastbaar voordeel berekend. Het zal dan ook niet verbazen dat bedrijfswagens gemiddeld 6.000 km per jaar meer afleggen dan gewone personenwagens. Minister van Financiën Van Peteghem bekijkt momenteel de piste om ze afzonderlijk te gaan belasten.