2 juli '13
Prioriteiten arbeidsinspectie: interims, overuren en maaltijdcheques
- Betaalt u correct uw overuren uit?
- Levert u alle bestelde maaltijd- en ecocheques netjes af aan uw werknemer?
- En houdt u zich aan de interimwetgeving?
De kans dat u bij een volgende bezoek van de inspecteur één van deze drie vragen gesteld krijgt is groot.
Vooral uitzendarbeid staat met stip op de lijst. Net als andere sectoren waar drukke en kalme periodes elkaar afwisselen, is de horeca een geregelde gebruiker van interims. Waarop moet u daarbij letten?
Wanneer mag u beroep doen op interims?
Gebruik maken van uitzendkrachten mag enkel om volgende redenen:
- Als vervanging van een vaste werknemer in ziekte, bevallingsrust, vakantie,…
- Om het hoofd te bieden aan een tijdelijke vermeerdering van werk.
- Voor de uitvoering van een uitzonderlijk werk.
- Als aanloop naar een vast contract.
Lopen er elke week wel één of meerdere interims bij u rond die geen afwezige werknemer vervangen, dan riskeert u problemen met de inspectie. Het gaat dan immers niet meer om een tijdelijke, maar om een systematische vermeerdering van werk.
Gelijk loon voor gelijk werk
Ook moet u er steeds op toezien dat uw interims hetzelfde loon en dezelfde voordelen krijgen als uw vast personeel dat hetzelfde werk uitvoert. Krijgen uw vaste mensen bijvoorbeeld maaltijdcheques, dan zullen ook uw interims maaltijdcheques moeten krijgen. Hetzelfde geldt voor uw extra's. Een tip om hieraan te ontsnappen kan bijvoorbeeld zijn om voor bepaalde voordelen een anciënniteitsvoorwaarde te voorzien. Geef bijvoorbeeld pas maaltijdcheques vanaf de derde maand in dienst.
Opletten met dagcontracten
Om misbruik tegen te gaan worden sinds dit jaar ookopeenvolgende dagcontracten aan banden gelegd. In de horeca valt het gebruik van dagcontracten echter vaak te verantwoorden omdat men in bepaalde periodes sterk afhankelijk kan zijn van het weer. Stelt een zomerbar echter gedurende een maand eenzelfde interim tewerk met opeenvolgende dagcontracten, dan ruikt dat naar misbruik. Als werkgever zal u de nood aan flexibiliteit duidelijk moeten kunnen aantonen.
Andere verplichtingen
U dient uw interims te behandelen als uw andere werknemers. Zo moeten zij in principe dezelfde toegang hebben tot uw bedrijfsvoorzieningen zoals sanitair, lockers, refter,…
U dient uw interims dezelfde werkkledij te verschaffen, info te geven over veiligheidsmaatregelen, het arbeidsreglement,… en na te gaan of ze medisch geschikt werden verklaard.
Interim of extra?
Waarom zou u beroep doen op en interimkantoor, terwijl de horeca de unieke mogelijkheid biedt om met extra's te werken?
Interimkantoren kunnen voor u op zoek gaan naar de geschikte kandidaten, maar vaak hebt u die zelf reeds gevonden. In dat geval geeft u uw invallers best zelf aan als extra. Een snelle berekening leert dat u voor een hulpkelner die u één week tewerkstelt 100 euro meer betaalt, dan wanneer u hem als extra zou aannemen en door uw sociaal bureau laat berekenen.
Bedenk wel dat u een extra nooit meer dan twee dagen na elkaar mag tewerkstellen.