Corporate Vehicle Observatory (CVO) peilde naar de grote trends en evoluties in het bedrijfswagenpark, in België aangevuld met onderzoek naar de nieuwe fiscaliteit voor bedrijfswagens.
Grote verwarring, is de algemene tendens. Zowel beslissingsnemers als gebruikers zien door de bomen het bos niet meer.
"Het échte probleem situeert zich echter op het gebied van de rechtszekerheid of liever de rechtsonzekerheid die door de wet ontstaat", stelt Stéphane Verwilghen, voorzitter CVO.
"Voor de berekening van het voordeel van alle aard hanteert de wetgever nu een berekeningswijze die zo ingewikkeld is dat hierdoor onzekerheid zal ontstaan bij fiscale controles. Er gaat veel mis bij de berekening van de fiscale waarde van een bedrijfswagen waardoor fiscaal ook ongelijke situaties ontstaan. Een kadaster van alle bestaande bedrijfswagens zoals in Nederland had een oplossing kunnen zijn en in afwachting hiervan had de regering in het kader van het beoogde budget het vorig voordeel van alle aard van iedereen tijdelijk iets kunnen verhogen."
Helft bestuurders kiest andere auto
Zes op de tien bestuurders van bedrijfswagens weten dat de wet als gevolg heeft dat ze meer zullen belast worden. De helft van de gebruikers zou een andere wagen selecteren. 89% onder hen zal een bedrijfswagen met een lagere CO2-uitstoot kiezen, 53% zal voor een goedkopere bedrijfswagen gaan en 42% van de gebruikers geeft aan te zullen kiezen voor een wagen met minder opties.
De nieuwe fiscale wetgeving kan op weinig begrip rekenen. "1 op de 2 bestuurders van bedrijfswagens geeft aan de nieuwe wetgeving niet of eerder niet aanvaardbaar te vinden. Bij de beslissingnemers loopt dit op tot 71%."
Bron: HRMagazine