Naar het werk rijden met de bedrijfsfiets kent meer en meer succes. U koopt of leaset voor uw werknemer(s) een fiets waarmee ze zich vlot naar het werk kunnen verplaatsen en die ze ook in hun vrije tijd mogen gebruiken. In tegenstelling tot de bedrijfswagen zijn er zelfs helemaal geen belastingen of RSZ. En u houdt er fittere en gezondere werknemers aan over.
Het principe van de bedrijfsfiets is eenvoudig. U koopt of leaset een fiets die u gratis ter beschikking stelt aan uw werknemer. De enige voorwaarde is dat die werknemer de fiets ook daadwerkelijk gebruikt voor zijn woon-werkverplaatsingen. Dat hoeft niet elke dag te zijn en is perfect combineerbaar met bijvoorbeeld een (bedrijfs-)auto of een abonnement voor het openbaar vervoer.
Een leasefiets kan een interessant onderdeel zijn van een loonpakket. Het gebruik van de fiets, ook privé, is vrij van belastingen en RSZ. Dat geldt eveneens voor toebehoren (helm, fluohesje, regencape, slot), onderhouds-, verzekerings- en stallingskosten.
Voor de werkgever is de bedrijfsfiets voor 100% aftrekbaar als beroepskost. Voor de aankoop- of leasekosten van de fiets stelt de fiscus een afschrijvingstermijn van drie jaar voorop. Dat geldt ook voor alle andere gerelateerde uitgaven zoals het hierboven vermelde toebehoren, maar ook de aankoop of bouw van fietsstallingen en zelfs douches voor het personeel dat met de fiets komt werken. De bedrijfsfiets is daarmee op korte termijn één van de meest gewilde extralegale voordelen geworden in België. De elektrische fiets spant daarbij de kroon.
Een leasefiets kost gemiddeld rond de 3.000 tot 3.500 euro. Daarin zijn meestal ook een verzekering, pechverhelping en een onderhoudscontract begrepen. Maar de inhoud van dat pakket bepaalt u uiteindelijk zelf, net zoals de fiets. U kan de fiets natuurlijk ook gewoon aankopen, maar steeds meer werkgevers kiezen voor de ontzorgende all-in-formule. Bovendien spreidt u op die manier uw kosten die, zeker bij de aankoop van meerdere fietsen, snel kunnen oplopen.
Een bedrijfsfiets kan gewoon bovenop het loon komen als een bonus of opslag. Maar u kan er ook voor opteren om uw werknemers een deeltje van hun loon te laten inruilen voor een fiets. Meestal zal men die inhouding gedurende drie jaar toepassen. Na afloop kan de werknemer die fiets eventueel overkopen. Omdat de inhouding gebeurt op het brutoloon, houdt de werknemer er op een erg voordelige manier een nieuwe fiets aan over.
Daarnaast ontvangt de werknemer ook nog eens een vergoeding per getrapte kilometer, alweer vrij van belastingen en RSZ. In vele sectoren is dit een gunst, in het paritair comité van de horeca is het een verplichting. De vergoeding bedraagt 24 cent per effectief gefietste woon-werkkilometer en kan eventueel nog worden opgetrokken tot 25 cent.
Wenst u de kaart van de bedrijfsfiets te trekken, zorg dan zeker voor een degelijke fietspolicy waarin u duidelijke afspraken maakt over schadegevallen, onderhoud, overname, teruggave bij uitdiensttreding en langdurige afwezigheid,…