Normaal zou u op 1 juni 2013 met een geregistreerde kassa met blackbox van start moeten gaan. Tenminste, wanneer uw zaak meer dan 10% van zijn omzet uit voeding haalt die ter plaatse wordt geconsumeerd.
De invoering van de kassa werd inmiddels opgeschoven naar 1 januari 2014. Maar ook om die timing te halen zal de regering stilaan uit de startblokken moeten schieten. Er moeten immers nog wetswijzigingen komen, KB's worden uitgevaardigd en over een aantal punten moet minstens nog eens deftig worden nagedacht… Maar momenteel lijkt dit niet de eerste prioriteit.
Dit betekent onder meer dat er voorlopig nog geen enkel kassasysteem erkend is. Wacht dus nog even met het plaatsen van uw bestelling. De website van de FOD Financiën kondigt wel hoopvol aan dat tijdens de eerste helft van dit jaar begonnen zal worden met het certifiëren van de systemen. Vanaf de tweede helft van het jaar zouden de eerste gebruikers zich kunnen registreren.
Maar wat in de tussentijd?
Werkt u al met een vergunde kassa, dan mag u daar gewoon mee blijven verder werken. Voorlopig al zeker tot 31 december 2013. Uw kassa-tickets blijven geldig ter vervanging van de manueel in te vullen BTW-bonnetjes.
Werkt u met manueel ingevulde
BTW-bonnetjes, dan bestelt u best een nieuwe voorraad waarmee u tot het einde van het jaar toekomt.
Serveert u uitsluitend
lichte maaltijden, dan was u in principe verplicht om vanaf 1 januari 2013 BTW-bonnetjes uit te schrijven. Voorlopig blijft alles echter bij het oude.
Ook als
frituur hoeft u normaal gezien voorlopig nog geen BTW-bonnetjes uit te schrijven. Tenminste als u niet méér dan 16 plaatsen voor consumptie ter plaatse heeft, uitsluitend serveert in wegwerpverpakking en u zich beperkt tot het gewone frituuraanbod (dus geen croques, spagetti,…).
Traiteurs blijven voorlopig eveneens buiten schot. Een administratieve nota uit 2010 mag dan wel bepalen dat zij voor hun cateringdiensten BTW-bonnetjes moeten uitschrijven, KB nr.1 uit 1992, over de voldoening van de belasting over de toegevoegde waarde, zegt duidelijk dat deze verplichting enkel geldt voor maaltijden die in de inrichting zelf geconsumeerd worden. En een KB gaat boven een administratieve nota. Wat er nadien voor hen beslist wordt blijft koffiedik kijken.
Ondertussen blijven de technologische ontwikkelingen op kassagebied niet stil staan. De CEO van betalingsspecialist PayPal kondigde vorige week zelfs het einde van de kassa aan!
Los van wetten en praktische bezwaren, stelt dit uitstel u wel in de gelegenheid om zich nog beter voor te bereiden op de komst van de blackbox. Want dat die er zal komen is intussen wel duidelijk. Hou uw bestaande structuren eens grondig tegen het licht. Kosten, visie, personeelsbeleid,... Met dat laatste kan Horecafocus u helpen. Wij zoeken samen met u naar de loonoptimalisaties die het beste bij uw onderneming aansluiten en bekijken met welke tewerk-stellingsmaatregelen u uw loonkost aanzienlijk kan verminderen.
Ook wanneer wij uw loonadministratie niet verzorgen kunt u bij ons terecht voor advies.
Op de hoogte blijven over de blackbox kan via onze nieuwsbrief of via de officiële website van het FOD Financiën:
http://minfin.fgov.be/portail2/nl/ondernemingen/geregistreerde-kassa/index.ht