Aan het begin van het jaar hebt u trots een bonusplan ingevoerd voor uw werknemers. Maar dan kwam COVID-19 roet in het eten gooien en werden de omzetdoelstelling van zowel het eerste als het tweede kwartaal niet behaald. Uw werknemers begrijpen het wel, maar hadden er toch een beetje op gerekend. En u wil natuurlijk niet dat dat gevoel omslaat in demotivatie. Kan u uw plan nog aanpassen of is het mogelijk om een nieuw plan in te dienen?
Het bonusplan - officieel: “
niet-recurrente resultaatsgebonden voordelen” – koppelt een fiscaal interessante bonus aan het behalen van collectieve doelstellingen voor de volledige onderneming of voor een groep van werknemers. Denken we daarbij aan omzet, gemiddeld kassaticket, klanttevredenheid,… Zolang de doelstellingen maar meetbaar, controleerbaar en onzeker zijn. U mag dus geen doel vooropstellen waarvan op voorhand al geweten is dat het behaald zal worden.
Het maximale bonusbedrag voor 2020 bedraagt €3.413 bruto. Van dat bedrag houdt de werknemer liefst €2.966 over. De totale kost voor de werkgever bedraagt €4.539, m.a.w. een rendement van 65%. En daarmee scoort het bonusplan een pak beter dan een gewone bruto bonus of opslag.
Maar wat kan u doen als door de coronacrisis uw bonus niet behaald zal worden, maar u toch iets wil geven om uw personeel extra te motiveren bij de heropstart? De doelstellingen van een ingediend bonusplan kan u enkel nog wijzigen als de referteperiode nog moet aanvangen. Stel dat u vier referteperiodes voorzien had die samenvallen met de vier kalenderkwartalen, dan bent u nog net op tijd om uw doelstellingen aan te passen voor het derde en vierde kwartaal. De wijziging gebeurt volgens dezelfde procedure die u ook voor een nieuw in te dienen plan moet volgen.
Dat is namelijk een tweede optie. Niets belet u immers om meerder bonusplannen over dezelfde periode in te dienen. Hier moet het dan wel over andere, nieuwe doelstellingen gaan. Bij het indienen van het plan mag maximaal één derde van de referteperiode voorbij zijn. Laat u uw plan lopen van 1 juli tot 31 december, dan hebt u dus de tijd tot 31 augustus om het in te dienen. Werkt u liever met twee referteperiodes van een kwartaal (1 juli – 30 september en 1 oktober – 31 december), dan hebt u tot 31 juli de tijd. De referteperiode moet wel steeds minstens drie maanden bedragen.
Bij de invoeringsprocedure hoort ook een opmerkingenregister voor uw personeel. Omdat nog steeds heel wat werknemers werkloos zijn wegens overmacht of van thuis uit werken, kan de procedure met het register tijdelijk vervangen worden door de volgende procedure:
-
Het bonusplan kan via mail verzonden worden naar de werknemers die op hun beurt hun opmerkingen via mail bij de werkgever of bij de inspectie TSW kunnen indienen.
-
De opmerkingen die bij de werkgever binnenkomen worden samengebracht in één document dat via mail of via de post wordt overgemaakt aan de inspectie TSW. Zijn er geen opmerkingen dan ondertekent de werkgever het opmerkingenregister dat er geen opmerkingen waren en vermeldt de periode waarin de werknemers hun opmerkingen konden maken via mail. Indien er opmerkingen binnenkomen bij de inspectie zal de werkgever daarvan in kennis worden gesteld.
Blijkt uiteindelijk dat alsnog beide bonusplannen geheel of gedeeltelijk werden behaald, dan betaalt de werknemer wél bedrijfsvoorheffing op het stuk boven het vrijgestelde bedrag. Ook als de doelstellingen niet werden behaald kan de werkgever beslissen om een bonus uit te betalen, maar dan eveneens zonder de fiscale voordelen van het bonusplan.
Hulp nodig bij het opstellen van een bonusplan? Horecafocus helpt u hier graag bij. Bel (03/201.21.00) of mail ons.