Veel horecawerkgevers maken op vrij regelmatige basis gebruik van toegestane afwezigheid of onbetaald verlof. De reden hiervoor is niet ver te zoeken: één onverwachte regenbui kan een dagomzet volledig wegspoelen en daar staat u dan met tien man personeel. Vaak zijn de werknemers zelf vragende partij of maken zij er geen probleem van. Toch bent u hier best voorzichtig mee.
Zorg er in de eerste plaats voor dat u deze afwezigheid duidelijk op papier zet. Als werkgever mag u werknemers naar huis sturen, daar ook loon voor inhouden is een andere zaak. Bij vakbonden staat de toegestane afwezigheid al jaren met stip op de checklist na een ontslag. Werkgevers die geen ondertekend akkoord kunnen voorleggen voor de toegestane afwezigheden betalen hiervoor de prijs.
Ook de sociale inspectiediensten zijn een koele minnaar van de toegestane afwezigheid. Zij gaan meestal nog een stap verder en willen niet enkel een gehandtekend akkoord tussen beide partijen zien, zij verwachten ook dat u kan aantonen dat het verzoek tot toegestane afwezigheid van de werknemer zelf kwam. Werknemers die geregeld toegestaan afwezig zijn, komen immers niet aan de uren en het loon dat u in de arbeidsovereenkomst met hen bent overeengekomen.
Beter is het daarom om het uurrooster aan te passen en de uren die u door het slechte weer te weinig hebt laten presteren, te verschuiven naar een drukker moment door gebruik te maken van de “grote flexibiliteit”. Het aanpassen van een meegedeeld uurrooster moet wel nog steeds in onderling akkoord gebeuren. Zorg dus voor een gehandtekend bewijs van de afwijking. Door de uren op een ander moment te laten inhalen, zal de werknemer in elk geval over de volledige referteperiode zijn afgesproken contracturen presteren.
Vergeet uw bijlage netto overuren niet te verlengen