In 2018 werd de wet op het gebruik van bewakingscamera’s, de zogenaamde “camerawet”, grondig gewijzigd. Zo hebt u als bezitter van bewakingscamera’s een aantal verplichtingen. Voor één daarvan, de online aangifte van bestaande camera’s, hebt u nog tijd tot 25 mei. Gaf u uw camera’s vorig jaar reeds aan, vergeet dan niet dat u uw aangifte jaarlijks moet valideren.
De aangepaste camerawet trad in het voorjaar van 2018 gelijk met de GDPR in werking en werd wat ondergesneeuwd door de vele berichtgeving over die Europese privacyregels. De camerawet behandelt enkel bewakingscamera’s. Dat zijn camera’s die gebruikt worden voor toezicht en bewaking om misdrijven tegen personeel of goederen te voorkomen, vast te stellen of op te sporen. De camera’s moeten zich bevinden in de openbare ruimte of in “voor het publiek toegankelijke besloten plaatsen” zoals horecazaken en winkels. Particulieren die aan de binnenkant van hun huis camera’s plaatsen voor huishoudelijke doeleinden vallen hier niet onder.
Camera’s in en aan horecazaken vallen dus wel onder de camerawet die u drie verplichtingen oplegt:
1. Uw bewakingscamera’s aangeven
Elke nieuwe camera moet u reeds sinds 2018 online registeren bij de politie en dit vóór de inwerkingstelling.
Voor bestaande camera’s, die u in het verleden reeds aangaf bij de privacycommissie, hebt u nog
tot 25 mei 2020 de tijd om uw aangifte verplicht opnieuw te doen.
Het aangeven van de camera’s doet u online via
www.aangiftecamera.be.
Elk jaar moet u hier bovendien uw aangifte opnieuw valideren en indien nodig actualiseren.
De installateur van uw camera’s kan u hierbij helpen, maar is niet verantwoordelijk voor de aangifte. Die verantwoordelijkheid ligt volledig bij de persoon die beslist om de camera’s te plaatsen, de zgn. “verwerkingsverantwoordelijke”.
2. Een register van beeldverwerkingsactiviteiten bijhouden
Net zoals u dat in het kader van de GDPR doet voor alle persoonsgegevens die u verwerkt, moet u ook voor de camerawet een register van beeldverwerkingsactiviteiten bijhouden. Meestal is dit een excelletje waarin o.m. de gegevens moeten staan van de verwerkingsverantwoordelijke, het doel van de camera’s, een aantal technische kenmerken van de camera’s en hun plaatsing, een beschrijving van de categorieën van gefilmde personen, informatie over de ontvangers van de beelden, de bewaartermijn en plaats enz…
U zal dit register op vraag van de Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) of de politiediensten moeten kunnen voorleggen. De informatie die erin staat moet steeds up-to-date zijn.
3. Een pictogram aanbrengen
Tot slot moet u ook een pictogram aanbrengen aan de ingang van de bewaakte plaats. Het model van dit pictogram is bij wet vastgelegd, het gebruik van een ander logo of vermelding is niet toegestaan. Dit pictogram wijst op camerabewaking en verwijst daarbij naar de wet van 21 maart 2007. Verder vermeldt het minstens de naam en contactgegevens van de verwerkingsverantwoordelijke. Voor publiek toegankelijke besloten plaatsen moet het bord één van volgende afmetingen hebben A4 of 0,60x0,40m of 0,15x0,10m en gemaakt zijn uit een aluminiumplaat of een geplastificeerde sticker.
Het niet naleven van de camerawet zoals het niet aanleggen van een register, het niet uithangen van een pictogram of het niet registreren van uw camera’s kunnen bestraft worden met een geldboete van 800 tot 160.000 euro.
Met vragen over de camerawet kan u terecht op het mailadres
.