Sinds bijna twee jaar bent u als werkgever verplicht om een preventieplan te voorzien voor psychosociale risico’s. Dat bestond al voor zaken als pesten, geweld en ongewenst seksueel gedrag op het werk, maar werd in september 2014 uitgebreid naar andere risico’s zoals stress en burn out. Vanaf nu gaan de inspectiediensten hier ook op controleren.
In de praktijk voegde u waarschijnlijk gewoon een bijlage aan uw arbeidsreglement, waarin u ook de coördinaten van de Preventieadviseur Psychosociale Aspecten opnam. En daar bleef het bij.
In werkelijkheid diende u toen ook een risicoanalyse op te stellen van uw psychosociale aspecten, waarbij u alle sterktes en zwaktes op het vlak van arbeidsorganisatie en -omstandigheden, werksfeer enz… in kaart brengt én minimale preventie-maatregelen en procedures voorziet ter bescherming van de werknemers.
En beschikt u intussen reeds over een register van geweld door derden ? In een horecazaak komt het personeel immers constant in contact met derden zoals klanten en leveranciers. In dit register kunnen uw werknemers bezwarende feiten noteren in hun contact met derden.
Tot op heden werd er nauwelijks gecontroleerd op de naleving van al deze vereisten. Maar daar komt nu verandering in. Omdat het aantal werknemers met een burn-out blijft stijgen, meldde de Inspectiedienst Welzijn dat zij meer controles zal uitvoeren m.b.t. de preventiemaatregelen tegen stress en burn-out. Bovendien werd recentelijk ook het Sociaal Strafwetboek in die zin aangepast. Bedrijven die niet in orde zijn, kunnen boetes tot 6.000 euro krijgen.
Of het naleven van deze formaliteiten een wezenlijk verschil zal maken, valt nog te bezien. Maar bij deze bent u alvast gewaarschuwd. Kijk best even na of uw arbeidsreglement in de loop van 2014 werd aangepast aan de wettelijke vereisten en verifieer ook even of de coördinaten van de “Preventieadviseur Psychosociale Aspecten” (met deze expliciete bewoordingen) erin zijn opgenomen. Voor het opstellen van het preventieplan neemt u best contact op met uw externe dienst voor preventie en bescherming.
Vergeet de periode-dimona’s voor uw flexi-jobs niet te verlengen voor het derde kwartaal!