Vanaf 1 maart 2020 geldt een nieuwe registratieverplichting voor wie werknemers detacheert naar Nederland. Door de corona-crisis raakte die nieuwe verplichting wat ondergesneeuwd. Daarnaast bestaan er al langer een aantal andere verplichtingen waaraan u zich moet houden.
Wanneer een werknemer die een arbeidsovereenkomst heeft bij een Belgische werkgever tijdelijk arbeidsprestaties verricht in het buitenland, spreken we over detachering. U moet bijvoorbeeld een feest cateren in Nederland, staat met uw foodtrucks op een Nederlands evenement of u laat een nieuwe werknemer zijn opleiding volgen in een Nederlands filiaal van de groep.
Voor nieuwe of verlengde opdrachten vanaf 1 maart 2020 zal u voortaan vooraf een aantal gegevens moeten melden bij het
online meldloket. De belangrijkste daarvan zijn:
-
De gegevens van de onderneming
-
De gegevens van de werknemer
-
Het adres waar de werkzaamheden worden uitgevoerd
-
De verwachte duur van de werkzaamheden
-
De gegevens van de contactpersoon ter plaatse
-
Het A1-document waaruit blijkt dat bijdragen worden betaald aan de Belgische sociale zekerheid
Ook de Nederlandse klant heeft de verplichting om binnen de vijf werkdagen te controleren of de melding correct is gebeurd. Hij ontvangt hiervan bericht.
Het niet naleven van deze verplichtingen kan zowel de Belgische werkgever als de Nederlandse klant een boete tot 12.000 euro opleveren.
Bij zo’n detachering, naar Nederland of een andere Europese lidstaat, zal u steeds een aantal minimale arbeidsvoorwaarden moeten naleven van het land waar gewerkt wordt, zoals de minimumlonen, de arbeidsvoorwaarden en de regels rond rusttijden. Daarnaast blijven ook de Belgische dwingende arbeidsvoorwaarden van toepassing. In het geval dat beide wetgevingen elkaar tegenspreken, dient u steeds de meest voordelige situatie voor de werknemer te volgen.
Een gedetacheerde werknemer blijft onderworpen aan de sociale zekerheid van het land waar hij gewoonlijk is tewerkgesteld, niet van het land waarheen hij wordt uitgezonden.