Vanaf 1 januari 2019 moet een niet EU-onderdaan nog maar over één enkele kaart beschikken die hem zal toelaten om zowel te verblijven als te werken in ons land. De “Single Permit” of gecombineerde vergunning is echter een gedeelde verantwoordelijkheid tussen de federale Dienst Vreemdelingenzaken en de gewestelijke administraties. De procedures en documenten zullen bijgevolg van gewest tot gewest verschillen. We bespreken de procedure voor het Vlaamse Gewest.
De single permit wordt ingevoerd voor niet EU-onderdanen die langer dan 90 dagen in België komen werken. De toelating om te werken geldt meteen ook als een machtiging tot verblijf. In het geval van een korter verblijf en tewerkstelling, blijven de oude procedures van toepassing.
Het is in principe de toekomstige werkgever die de aanvraag van de single permit op zich neemt. Alleen als de werknemer toelating wenst voor arbeid van onbepaalde duur, moet hij de aanvraag zelf doen. De aanvraag gebeurt op gewestelijk niveau, de single permit is wel geldig voor gans België.
De aanvrager maakt hierbij gebruik van het daartoe voorziene aanvraagformulier, vergezeld van een aantal basisdocumenten, zoals een geldige identiteitskaart, een medisch attest en een uittreksel uit het strafregister.
De aanvraag gebeurt bij de Dienst Economische Migratie van het Vlaams gewest. Deze beslist binnen de tien dagen na ontvangst of de aanvraag ontvankelijk is en kijkt na of alle documenten aanwezig zijn. Van zodra er een positieve beslissing is genomen inzake het luik tewerkstelling, zal de aanvrager hiervan op de hoogte gebracht worden door de dienst Economische Migratie. Ook een eventuele weigering zal per aangetekende brief aan de werkgever en de werknemer worden meegedeeld. Betrokken werknemer mag echter pas beginnen werken van zodra er ook een positieve beslissing is inzake het verblijfsrecht!
Die beslissing ligt bij de Dienst Vreemdelingenzaken die daar binnen een termijn van 120 dagen over moet oordelen . Indien er na het verstrijken van deze termijn nog geen beslissing werd genomen, wordt de toelating voor zowel verblijf als arbeid automatisch verondersteld te zijn toegekend.
Bij een positieve beslissing zal DVZ de kaart afleveren aan de gemeente waar de persoon zich zal vestigen. Deze laatste zal, na woonstcontrole, de werknemer inschrijven in het vreemdelingenregister en de single permit uitreiken.
Wie dacht dat de procedure hiermee ook sneller zal verlopen is eraan voor de moeite. Omdat de samenwerking van verschillende diensten vereist is, zal dit, zeker in de beginfase, waarschijnlijk tot vertraging leiden. Maar ook nadien dient u er rekening mee te houden dat de procedure tot maximaal vier maanden in beslag kan nemen. De oude papieren arbeidskaart had men normaal binnen de 6 tot 8 weken.
De aanvraagformulieren voor de single permit vindt u op de
website werk.be.
Lees ook:
Vlaanderen start met "single permit"