Er wordt hard gewerkt in de horeca en er worden veel en lange uren geklopt. Maar zijn al deze uren ook productief? M.a.w. u betaalt er wel voor, maar brengen ze u ook iets op en zijn ze bijgevolg wel nodig?
Volgens een recente quickpoll van StepStone, één van de grootste jobsites in Europa, geeft 47% van de Belgische deelnemers van zichzelf toe gedurende meer dan 15% van de arbeidstijd niet productief te zijn of met andere dingen dan het werk bezig te zijn. 17% beweert zelfs meer dan 30% van zijn door de werkgever betaalde tijd onproductief door te brengen.
In Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk zijn deze cijfers nog veel onthutsender.
Wat moet u hieruit onthouden? Dat uw werknemers niet elke dag 100% van hun arbeidstijd geconcentreerd en productief bezig kunnen zijn is des mensen. Maar de cijfers stemmen op z'n minst tot nadenken. Als werkgever moet u bovendien ook even in eigen boezem kijken. Alles begint immers bij het efficiënt inzetten van uren. Als er echt zoveel uren verloren gaan, hebt u ze dan wel daadwerkelijk allemaal nodig? Wanneer hebt u voor het laatst uw planningen herbekeken? Zet u uw ingezette uren voortdurend af tegenover uw omzet? Zou u het voelen als u al uw personeel elke dag bijvoorbeeld een half uurtje later zou laten beginnen en hoeveel zou u hiermee uitsparen? Hoeveel bedraagt uw omzet tijdens de vroegste en de laatste uren van uw dag? Weet u überhaupt of uw uren renderen en hoe meet of controleert u dat?
Met het oog op 2015 is dit een oefening die u zeker zal moeten maken. Leefbaar verwitten is een complex proces waarbij heel veel zaken komen kijken. Het kritisch onder de loep nemen van uw arbeidsuren is er daar één van. Naast loonoptimalisatie, het gebruik maken van tewerkstellingsmaatregelen, een uitgekiende kaart, een doordacht aankoopbeleid en zoveel meer.
Bekijk hier de resultaten van de StepStone-poll.