Zoals dat in pre-coronatijden het geval was, houden de sociale inspectiediensten ook dit jaar flitscontroles in bepaalde sectoren. Na de bewakingssector in januari, de transportsector in februari en de bouwsector in mei, is het in juli de beurt aan de horeca.
Flitscontroles worden al enkele jaren toegepast in de sectoren waar (historisch) een groot risico bestaat op inbreuken op de arbeids- en sociale wetgeving. Deze sociale flitscontroles worden binnen de EU als een “best practice” aanzien voor het naleven van de wetgeving. De controles zullen vooral een preventief karakter hebben, wat uiteraard niet wegneemt dat bij vaststelling van zwaarwichtige inbreuken streng zal worden opgetreden. “Zacht waar het kan, hard waar het moet”, zoals de SIOD – de Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst – het noemt. Voorafgaande meldingen in de pers moeten het preventieve karakter nog meer versterken, net als bij bijvoorbeeld de BOB-campagnes.
In plaats van één enkele dag of week zoals dat vroeger soms het geval was, hebben de inspectiediensten er dit jaar een volledige maand voor uitgetrokken. De ervaring leert namelijk dat dit beter werkt. Bereid u dus maar voor op een bezoekje.
Wat kan er zoal gecontroleerd worden? In de eerste plaats de meest voor de hand liggende zaken:
-
de dimona-aangiften van het op dat moment aanwezige personeel
-
door beide partijen ondertekende arbeidsovereenkomsten voor deeltijders, van bepaalde duur en van studenten
-
ondertekende raamovereenkomsten flexi-jobs
-
uurroosters en afwijkingsroosters, vooral voor deeltijders
-
up to date arbeidsreglement
-
ondertekende bijlagen netto overuren indien u die gebruikt
-
bewijs aansluiting sociaal verzekeringsfonds zelfstandigen
-
raamovereenkomst met uitzendkantoor
Op zijn website stelt de SIOD een
checklist ter beschikking speciaal voor de horeca die u als een vorm van zelfcontrole kan uitvoeren.
Speelt u graag helemaal op zeker? Laat uw personeelsadministratie vooraf aan een grondige inspectie onderwerpen zonder dat daar sancties aan vasthangen. Met onze HR-audit lichten wij uw volledige personeels- en loonadministratie bij u ter plaatse door en keren wij uw volledige loon- en personeelsbeheer binnenstebuiten. Meer weten over onze audits, mail naar
of bel ons (03/201.21.00)