Elk beroep houdt risico’s in. Een risicoanalyse uitvoeren en van daaruit de nodige acties ondernemen is bij wet verplicht, maar wordt vaak vergeten. Elke dag zijn inspecteurs van de dienst Welzijn op het Werk op pad om na te gaan of u de vele verplichtingen terzake nakomt. Gelukkig is er met OIRA een handige tool op maat van de kleinere horecazaak die u hierbij helpt.
Elke onderneming die minstens één werknemer tewerkstelt moet een Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk (IDPBW) oprichten, die bestaat uit minstens één preventieadviseur. De taken van de IDPBW bestaan erin informatie en advies te geven aan de werkgever over al wat het welzijn en de gezondheid van de werknemers op het werkt aanbelangt. Een redelijk schizofrene situatie want in kleinere bedrijven zijn de werkgever, de preventieadviseur en de interne dienst meestal één en dezelfde persoon.
Dit neemt niet weg dat de interne dienst jaarlijks een aantal wettelijk verplichte taken zal moeten vervullen zoals het uitvoeren van een risico-analyse, het opmaken van een globaal preventieplan (minstens om de vijf jaar) en een jaarlijks actieplan.
Op het internet of bij uw externe dienst kan u hiervoor waarschijnlijk wel invuldocumenten vinden, maar de FOD WASO biedt op zijn website een handige tool aan waarmee u meteen drie vliegen in één klap slaat:
de OiRA, ‘Online interactive Risk Assessment' of 'Online interactieve Risicoanalyse'. Het is een tool die specifiek voor en door verschillende sectoren, waaronder de Horeca, werd ontwikkeld.
Met OiRA kan u als bedrijf zelf een risicoanalyse uitvoeren. OiRA is specifiek bedoeld voor kleinere ondernemingen met ontoereikende kennis over de materie. Het invullen van uw OIRA zal wel één tot meerdere uren vragen en u zal de eerste keer ongetwijfeld een aantal dingen moeten opzoeken. Uw werk wordt wel meteen beloond met enkele professionele documenten die meteen als risico-analyse, globaal preventieplan en jaarlijks actieplan (uw to do-lijst preventie) kunnen dienen. Hebt u toch hulp nodig, dan kan u steeds terecht bij uw externe dienst voor preventie en bescherming op het werk of bij de dienst Toezicht op het Welzijn op het Werk.
Kijk ook best even na of u aan alle andere verplichtingen inzake welzijn voldoet. Heeft u uw jaarverslag van de interne dienst al opgesteld (deadline 31 maart)? Is uw EHBO-kist nog voldoende gevuld? (Uw apotheker kan u hier steeds bij helpen.) Hebt u de gegevens van uw externe dienst bij de hand? Zijn de werkpostfiches voor uw uitzendkrachten aanwezig? En staan alle noodzakelijke vermeldingen in het arbeidsreglement: de plaats van de EHBO-kist en de naam van de EHBO-verantwoordelijke, de gegevens van uw externe dienst en preventieadviseur psychosociale aspecten, de maatregelen ter voorkoming van psychosociale risico’s op het werk en een preventiebeleid drugs en alcohol?
Lees ook:
Tegen 31 maart moet het jaarverslag van uw interne dienst klaar zijn
Op 1 november moet uw jaaractieplan klaar zijn