De laatste maanden wordt er geregeld afgesloten met kastekorten. Kleine verschillen, 10-20 euro, maar wel erg vervelend. Bovendien komen ze steeds van dezelfde werknemer en wil u die hier graag voor laten opdraaien. Al was het maar om een voorbeeld te stellen. Maar kan en mag dit wel?
Laten we beginnen bij het begin: werknemers zijn slechts in beperkte mate aansprakelijk voor fouten die ze maken en schade die ze aanrichten tijdens de uitoefening van hun werk. Met andere woorden: kassafouten bij een kelner zijn
part of the job. U kan hem hiervoor dan ook niet laten zomaar opdraaien. Zelfs niet als u dat in het arbeidsreglement zou voorzien.
Slechts in drie gevallen kan u de schade bij uw werknemer recupereren:
-
Wanneer de werknemer opzettelijk of bedrieglijk schade berokkent. Als de kassatekorten het gevolg zijn van diefstal. Dat zal u dan natuurlijk wel moeten kunnen aantonen, met camerabeelden bijvoorbeeld.
-
Als het gaat om een zware fout. Denken we bijvoorbeeld aan een kelner die de daginkomsten bij het afsluiten laat slingeren in plaats van ze in de kluis op te bergen zoals het hoort. Gewone kastekorten zullen niet zo gauw als een zware fout aanvaard worden. Wanneer iets een zware fout wordt, is zoals steeds een feitenkwestie die geval per geval moet beoordeeld worden.
-
Bij herhaalde lichte fouten. Het hoeven daarbij zelfs niet altijd dezelfde lichte fouten te zijn. Ook verschillende soorten lichte fouten kunnen duiden op een gebrek aan beroepsernst. Een kelner die geregeld kastekorten laat noteren, kan dus in principe verplicht worden om de veroorzaakte schade aan zijn werkgever te vergoeden.
Maar ook dat is niet zo eenvoudig. Natuurlijk zal u eerst de kastekorten moeten kunnen aantonen. Zorg daarom best voor een dagelijkse routine waar bij kasverschillen steeds moeten worden afgetekend.
Op vele plaatsen bestaat de ongeschreven regel dat kastekorten in de eerste plaats met de fooien moeten worden opgevuld. Dat is een pragmatische oplossing die meestal goed werkt. De tekorten zomaar inhouden van het loon kan niet altijd. Het moet al gaan om één van bovenvermelde gevallen en tenzij de werknemer u hiervoor de uitdrukkelijke toestemming geeft, mag de inhouding maximaal 1/5 bedragen van het nettoloon van de maand waarin u het bedrag inhoudt. In twee gevallen hoeft u die 1/5-regel niet na te leven: wanneer het gaat om bedrog of wanneer de werknemer de arbeidsovereenkomst beëindigt voor zijn volledige schuld is afgelost.
En wat met ontslag? Professionele fouten maken, zeker als die regelmatig voorkomen, kunnen een gegronde reden zijn voor ontslag. Weliswaar met opzegtermijn of verbrekingsvergoeding. Of het ook voldoende is voor een ontslag om dringende reden, zonder opzegtermijn of verbrekingsvergoeding, zal moeten blijken. In het geval van fraude, diefstal of zelfs herhaalde lichte fout is dit zeker het geval, op voorwaarde dat u over voldoende bewijsmateriaal beschikt. Anderzijds zal niet elke zware fout een ontslag om dringende reden rechtvaardigen.