Voor kantoorfuncties blijft telewerken de norm en dit alvast tot 15 februari.
Sinds 19 november 2021 is telewerken de regel tenzij dat onmogelijk is omwille van de aard van de functie of de activiteiten. Maximum één dag per week met een maximale bezettingsgraad van 20% van de werknemers die gelijktijdig aanwezig zijn en mondmaskerplicht wanneer geen veilige afstand kan gegarandeerd worden.
Zo lang telewerken verplicht is, blijven ook de attestatieplicht en de telewerkaangifte van kracht.
Werknemers die niet kunnen telewerken, moeten in het bezit zijn van een attest of ander bewijsstuk waaruit blijkt dat hun aanwezigheid op de werkvloer vereist is. Deze attestatieplicht geldt niet voor de terugkeermomenten van telewerkers.
De telewerkaangifte voor februari heeft betrekking op de situatie op de eerste werkdag van de maand en dient ten laatste op 6 februari te gebeuren, tenzij de situatie ongewijzigd is ten opzichte van de maand voordien.
Attestatieplicht en telewerkaangifte gelden in principe ook voor de horeca. KMO’s waar minder dan vijf personen werkzaam zijn, ongeacht de aard van hun arbeidsrelatie (dus ook zaakvoerders en andere zelfstandigen) hoeven geen telewerkaangifte te doen.