Eén van uw werknemers meldt u dat hij het virus onder de leden heeft. Natuurlijk leeft u met hem mee en zal u doen wat in uw mogelijkheden ligt om hem te helpen. Maar wat met de rest van het personeel, bent u verplicht hen hiervan te verwittigen of zal dit enkel onnodige paniek veroorzaken?
Dat is een bijzonder delicate kwestie. Wellicht herinnert u zich uit de discussie rond de GDPR – u weet wel, de Europese privacyrichtlijnen – dat het opgeven van privacy steeds moet afgewogen worden ten opzichte van andere verplichtingen waaraan u als werkgever gehouden kan zijn. In dit geval de verplichting om als “goede huisvader” de gezondheid en veiligheid van de andere werknemers in de onderneming te waarborgen.
Natuurlijk laat u de werknemer in kwestie niet meer toe tot de werkplek. In de meeste gevallen zal dat geen probleem zijn omdat het gros van de horecazaken voorlopig gesloten is.
Vervolgens moet u zich afvragen of het noodzakelijk is dat de collega’s hierover geïnformeerd worden. De recentste data wijzen op een gemiddelde incubatietijd van 5 tot 7 dagen. Tijdens deze incubatietijd is het virus vermoedelijk al overdraagbaar. Is uw werknemer nu pas ziek geworden en bent u al bijna twee weken dicht, dan is de kans miniem dat de zieke werknemer zijn collega’s heeft aangestoken en zorgt u wellicht alleen voor onnodige paniek.
Heeft de zieke werknemer wel recent nog contact gehad met de andere werknemers, dan bent u verplicht om hen hiervan te informeren zodat zij zelf de nodige maatregelen kunnen treffen. Let hierbij wel op dat u de anonimiteit van de werknemer waarborgt. Voor alle zekerheid kan u de zieke werknemer om schriftelijke (per mail) toestemming vragen om deze informatie aan de collega’s te mogen meedelen.
De invloed op vakantie en eindejaarspremie in andere sectoren