Werkt u met deeltijders met een variabel uurrooster, dan moest u in het kader van de Wet Werkbaar en Wendbaar Werk (WWWW) uw arbeidsreglement aanpassen. Is dit nog niet gebeurd, dan hebt u nog tot 31 maart te tijd om dit alsnog in orde te brengen.
Eén van de doelstellingen van de WWWW was de vereenvoudiging van de deeltijdse arbeid. Heel veel werd er niet vereenvoudigd. Dat het afwijkingsrooster voortaan mag vervangen worden door tijdsregistratie is een goeie zaak. Dat u niet langer al uw deeltijdse roosters in uw arbeidsreglement hoeft op te nemen is ook positief, maar helaas ook een beetje een gemiste kans. Voor uw voltijdse roosters verandert er immers niets en dat is jammer. Elk voltijds rooster dat u gebruikt of wenst te gebruiken, moet nog steeds in uw arbeidsreglement zijn opgenomen. De ellenlange lijst met mogelijke uurroosters wordt alleen een tikkeltje korter.
Wat uw deeltijdse roosters betreft moeten we een onderscheid maken tussen vaste en variabele deeltijdse roosters.
Roosters die vast in de arbeidsovereenkomst staan hoeft u niet langer in uw arbeidsreglement op te nemen. Dat wil gelukkig niet zeggen dat u ze allemaal hoeft te schrappen, u mag ze gewoon laten staan. U moet er wel op letten dat de deeltijdse roosters die er niet meer in staan binnen één van de voltijdse roosters passen die wél in uw arbeidsreglement staan.
De grootste wijziging is er voor wie werkt met
deeltijdse werknemers met een variabel rooster. Voor hen zal u een
“algemeen kader” in het arbeidsreglement moeten opnemen. Dat is volledig nieuw. Dit kader moet volgende gegevens bevatten:
-
Dagelijks tijdsvak waarbinnen kan gewerkt worden
-
Dagen van de week waarop kan gewerkt worden
-
Minimale en maximale dagelijkse arbeidsduur en indien de deeltijdse arbeidsregeling variabel is ook minimale en maximale wekelijkse arbeidsduur
-
Wijze waarop en termijn waarbinnen deeltijdse werknemers in kennis worden gesteld van hun uurrooster. Dat moet nog steeds minstens 5 werkdagen op voorhand gebeuren (tenzij u een uitzondering aanvraagt), maar in plaats van ze uit te hangen, mag u hier voortaan ook elk ander betrouwbaar, toegankelijk en schriftelijk communicatiemiddel voor gebruiken. Denken we daarbij aan brief, e-mail, internet, Whatsapp,…
Uw arbeidsreglement dient
vóór 31 maart 2018 aan deze nieuwe wetgeving aangepast te zijn. Een uitgelezen moment om uw hele reglement eens aan een grondige update te onderwerpen en er een aantal huisregels rond bijv. ziekte, vakantie, eten, drinken, roken, … in op te nemen.
Horecafocus helpt u hier graag bij.
Mail ons voor info voorwaarden.