U kon het enkele maanden geleden al in onze nieuwsbrief lezen, maar omdat u toen nog veel tijd had, hebt u er waarschijnlijk weinig aandacht aan besteed. Nu begint die tijd te dringen. Werkt u met deeltijdse variabele uurroosters, dan moet u namelijk vóór 31 maart uw arbeidsreglement aanpassen aan de WWWW.
Sinds de WWWW, de
Wet Werkbaar en Wendbaar Werk, hoeft u niet langer alle mogelijke deeltijdse roosters in uw arbeidsreglement op te nemen. Dat wil gelukkig niet zeggen dat u ze allemaal hoeft te schrappen, u mag ze gewoon laten staan. Voor de voltijdse uurroosters verandert er trouwens niets. Elk voltijds rooster dat u gebruikt of wenst te gebruiken moet nog steeds in uw arbeidsreglement zijn opgenomen. Vaste deeltijdse roosters blijft u duidelijk in de arbeidsovereenkomst vermelden, maar hoeven dus niet meer in uw arbeidsreglement te staan. U moet er enkel op letten dat al deze deeltijdse roosters binnen één van de voltijdse roosters vallen die wél in uw arbeidsreglement staan.
De grootste wijziging is er voor wie werkt met
deeltijdse werknemers met een variabel rooster. Een variabel uurrooster is een rooster waarvan de dagen waarop gewerkt wordt kunnen variëren van week tot week en het aantal uren van dag tot dag en/of van week tot week. Een variabel rooster staat bijgevolg niet in de arbeidsovereenkomst vermeld. U deelt het tijdig mee aan uw werknemers, minstens vijf dagen op voorhand. Dat meedelen hoeft sinds 1 oktober 2017 niet langer door uithanging, maar kan voortaan ook via “moderne” communicatiemiddelen zoals mail, Facebook of Whatsapp.
Voor hen zal u een “
algemeen kader” in het arbeidsreglement moeten opnemen. Dat is volledig nieuw. Dit kader moet volgende gegevens bevatten:
-
Dagelijks tijdsvak waarbinnen kan gewerkt worden
-
Dagen van de week waarop kan gewerkt worden
-
Minimale en maximale dagelijkse arbeidsduur en indien de deeltijdse arbeidsregeling variabel is ook minimale en maximale wekelijkse arbeidsduur
-
Wijze waarop en termijn waarbinnen deeltijdse werknemers in kennis worden gesteld van hun uurrooster.
Uw arbeidsreglement dient vóór
31 maart 2018 aan deze nieuwe wetgeving aangepast te zijn. Hou er rekening mee dat de procedure die met het wijzigingen van een arbeidsreglement gepaard gaat minstens twee weken in beslag neemt. Geen tijd te verliezen dus.
Als u uw reglement dan toch moet aanpassen, kan u misschien meteen de volledige inhoud eens aan een grondige update onderwerpen en er een aantal huisregels rond bijv. ziekte, vakantie, eten, drinken, roken, … aan toevoegen. Horecafocus helpt u hier graag bij.
Mail ons voor info voorwaarden.