Café- en restaurantbezoeken zullen er de komende tijd niet meer hetzelfde uitzien als we dat gewend waren. De Nationale Veiligheidsraad heeft een lijst met maatregelen en regels uitgewerkt die u moet nemen en volgen om op een veilige manier weer aan de slag te kunnen gaan. De lijst is lang en de regels streng maar noodzakelijk om verdere verspreiding of een nieuwe opflakkering van het virus te vermijden. We overlopen met u het nieuwe normaal.
Lenteschoonmaak
U hebt nog enkele dagen voor de mogelijke heropening. Zorg in die tijd voor een volledige reiniging en ontsmetting van alle ruimtes, meubilair en materialen.
Op reservatie
Spontaan een café of restaurant binnenstappen zit er voorlopig niet meer in. Waar ter plaatse geconsumeerd wordt, moet maximaal op reservatie worden gewerkt. Reserveren is dus geen verplichting, maar probeer het wel zoveel mogelijk te stimuleren.
Het verplicht noteren van de contactgegevens van de klanten waarover eerst sprake was, werd in laatste instantie als voorwaarde geschrapt omdat het teveel indruist tegen de privacyregels.
Welkomsgesprek
Aan de ingang van uw zaak hangt u een bord of poster met de te volgen regels. Probeer ook zoveel mogelijk gebruik te maken van signalisatie zoals vloermarkeringen of linten om de circulatierichting aan te duiden. Er wordt aangeraden om in een persoonlijk welkomsgesprek de richtlijnen toe te lichten aan elke klant. Plaats daarom best een bordje dat ze aan de ingang moeten wachten. Gasten met zichtbare gezondheidsklachten die mogelijk op COVID-19 wijzen moet u resoluut de toegang weigeren.
Mondmasker
Alle personeel in de zaal moet verplicht een mondmasker (of een stoffen alternatief zoals een sjaaltje) dragen. Dat geldt ook voor personeel in de keuken tenzij de 1,5 meter afstand kan worden gegarandeerd.
Handhygiëne
We zijn het intussen al gewend. Ook u zal minstens bij elke in- en uitgang (toiletten, verbruikszaal, terras,…) handgel moeten voorzien waarmee klanten en personeel hun handen kunnen ontsmetten.
Fysieke afstand van 1,5 meter
U zal flink moeten snoeien in het aantal klanten dat u nog mag bedienen. De tafels in cafés en restaurants moeten voldoende ver uit elkaar staan zodat er steeds minstens 1,5 meter afstand is tussen klanten van verschillende bubbels. Als alternatief kan u de tafels van elkaar scheiden door een fysieke wand in bijvoorbeeld plexiglas van minimum 1,80 meter hoogte. Aan elke tafel mag u maximaal 10 personen plaatsen uit dezelfde uitgebreide bubbel. Of u een terras mag plaatsen of uitbreiden hangt van de plaatselijke regels af die van gemeente tot gemeente kunnen verschillen. De 1,5 meter-regel geldt overal, ook op plaatsen waar u misschien niet meteen aan denkt zoals de parking en de fietsenstalling.
Verplicht aan tafel blijven zitten
Klanten moeten aan hun tafeltje blijven zitten. Een drankje aan de toog bestellen kan niet, tooghangen en walking dinners zijn voorlopig helemaal uit den boze. Rechtstaand consumeren is niet toegestaan, ook niet aan statafels. Enkel in eenmanszaken kan worden besteld en bediend aan de bar, op voorwaarde dat de afstand van 1,5 meter wordt gewaarborgd. Klanten moeten hun verplaatsingen binnen de horecazaak tot een minimum beperken. Van de tafel opstaan om naar toilet te gaan is toegelaten op voorwaarde dat men een mondmasker draagt en voldoende afstand bewaart met de andere klanten. Opstaan om te roken is niet toegestaan.
Tafelaccessoires, servies en bestek
Gebruik zoveel mogelijk papieren servetten, tafelkleden en placemats. Gebruikt u toch stoffen exemplaren, dan dienen ze na elk bezoek te worden vervangen én gewassen op 60°. Op tafel geen zout- en pepervaatjes, botervlootjes, kaarsen, vaasjes,… en bij voorkeur ook geen menu- of drankenkaart die door verschillende mensen wordt vastgenomen. Borden en bestek moeten na elk gebruik worden gewassen met voldoende detergent en bij voorkeur heet water (meer dan 60°). Bierglazen enkel nog spoelen met koud water kan dus niet langer. Machinaal afwassen heeft de voorkeur op handmatig afwassen. Wegwerpservies en -bestek zijn toegestaan op voorwaarde dat ze bij het afruimen meteen worden weggegooid, ook al zijn ze niet gebruikt. Stoelen en tafels moeten na het vertrek worden ontsmet alvorens er andere gasten aan mogen plaatsnemen.
Vermijd contact met voorwerpen
Tenzij u over automatische deuren beschikt, laat u deuren best zoveel mogelijk open staan of zorg ervoor dat u of één van uw personeelsleden de deur opent. Kan dit niet, zorg er dan voor dat de klink minstens elk halfuur wordt ontsmet. Laat uw klanten hun jassen en tassen zelf weghangen op de daartoe voorziene plaatsen. Laat zoveel mogelijk contactloos betalen. Het betaaltoestel moet na elk gebruik worden ontsmet tenzij u wattenstaafjes voorziet om het toestel mee te bedienen.
Toiletten
Ook in de toiletten geldt de 1,5 meter-regel. In het geval van urinoirs zal u er wellicht één of enkele buiten gebruik moeten stellen, tenzij u een tussenschot plaatst van minstens 2 meter hoogte. Het sanitair dient vanzelfsprekend regelmatig gereinigd en ontsmet te worden. En het gebruik door niet-klanten is niet toegestaan. Voor het afdrogen van de handen moeten papieren doekjes voorzien worden.
Sluitingsuur
Er geldt een verplicht sluitingsuur. Om 1 uur zullen alle cafés en restaurants moeten sluiten, tenzij de plaatselijke overheden beslissen dit uur te vervroegen.
Sociaal contact
Klanten mogen elkaar en de werknemers niet kussen of aanraken. Buiten roken is verboden om samenscholingen te vermijden, net zoals het gebruik van caféspellen zoals biljart of darts wanneer de afstand van 1,5 meter niet kan worden gewaarborgd.
De FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie bracht een
handige gids uit voor een veilige heropstart van de horeca. U kan er ook een
COVID-19 communicatiekit downloaden met affiches en pictogrammen in vier talen.
Ook Horeca Vlaanderen bundelde alle richtlijnen op de handige website
www.heropstarthoreca.be. Per type zaak (hotels en logies, eetgelegen, drinkgelegenheden) vindt u er protocolfiches met duidelijke richtlijnen.