U las het onlangs misschien ook in de krant: een bedrijf uit Charleroi moest een boete van liefst 192.000 euro ophoesten voor een overtreding die één van hun werknemers beging met een bedrijfswagen. De reden: de werkgever had nagelaten de naam van de bestuurder mee te delen aan de politie.
Wat was er precies gebeurd? De werknemer was aan 72 km/u geflitst in een zone 50. Omdat het een bedrijfswagen betrof, kreeg de werkgever een proces-verbaal in de bus, samen met de uitnodiging om de identiteit van de bestuurder kenbaar te maken aan de politie.
In zulke gevallen is de zaakvoerder van een vennootschap verplicht om hier binnen de 15 dagen op te reageren, wat hij niet deed. Het Parket kon hierdoor niet overgaan tot dagvaarding van de bestuurder. Het Parket dagvaardde daarop de vennootschap voor de politierechtbank voor het niet-naleven van de informatieverplichting. Omdat het niet de eerste keer was dat het bedrijf in gelijkaardige gevallen nalatig was geweest, volgde een fikse boete die uiteindelijk opliep tot 144.000 euro! Ook de bedrijfsleider zelf werd veroordeeld tot 12 maanden voorwaardelijk en 48.000 euro boete. In beroep werden beide boetes grotendeels behouden.
Stelt u bedrijfswagens ter beschikking, dan zou bovenvermelde situatie ook u wel eens kunnen overkomen. Bedrijfswagens rijden immers een kwart van alle boetes bij elkaar. U heeft er dus alle belang bij om in zulke gevallen de identiteit van de bestuurder zo snel mogelijk mee te delen.
Het lijkt vanzelfsprekend dat de werknemer in kwestie zelf opdraait voor de eventuele boete die hij daarbij oploopt. Maar het kan ook gebeuren dat de boete rechtstreeks bij u als werkgever in de bus valt. In dat geval bepaalt de wet dat u burgerrechtelijk aansprakelijk bent voor de betaling ervan, tenminste wanneer de overtreding niet buiten de werkuren werd begaan. U schiet de boete dus voor, maar toch mag u die nadien niet zomaar van het loon van de werknemer in mindering brengen. De werknemer zal zich hiermee, bij voorkeur schriftelijk, akkoord moeten verklaren.
Bent u toch bereid de boete voor uw rekening te nemen, bijvoorbeeld omdat de overtreding tijdens de werkuren plaats vond en u er misschien wel zelf enigszins op had aangedrongen dat de werknemer zich zou haasten, vergeet dan niet om dit op een correcte manier in de loonlijn te laten verwerken.
Op terugbetaalde verkeersboetes voor overtreding begaan tijdens de uitvoering van de arbeidsovereenkomst bent u als werkgever een solidariteitsbijdrage van 33% verschuldigd. De werknemer betaalt er bedrijfsvoorheffing op, maar geen RSZ. Voor lichte overtredingen van de eerste en tweede graad en snelheidsovertredingen van minder dan 150 euro, geldt een vrijstelling van 150 euro per jaar.
Het terugbetalen van verkeersboetes opgelopen in de privé-sfeer wordt als gewoon loon beschouwd met de daarbij horende gewone werkgevers- en werknemersbijdragen.
Anders is het met parkeerboetes. Dat zijn immers geen eigenlijke boetes, maar retributies. Indien u zou beslissen om die terug te betalen, handelt het om een kost eigen aan de werkgever. De werknemer betaalt hierop noch belastingen, noch RSZ.
Afspraken rond de terugbetaling van boetes en retributies neemt u best op in een duidelijke car policy.