Samen met de cafés en restaurants mogen volgende week ook de Bed & Breakfasts opnieuw open. Hotels mochten de voorbije maanden wel gewoon open blijven. Er werden voor hen geen specifieke regels uitgewerkt. “De hotelsector heeft zelf een protocol met veiligheidsmaatregelen gemaakt”, klinkt het op het kabinet van de eerste minister, “De B&B’s kunnen zich daaraan spiegelen”.
Uitbaters van hotels en B&B’s dienen zich natuurlijk ook te houden aan de
algemene voorwaarden die aan de horeca worden opgelegd. Werk dus zoveel mogelijk op reservatie, afficheer de regels en hou een welkomsgesprek, eten en drinken in restaurant of bar kan uitsluitend zittend met bediening aan tafel, zorg voor regelmatige reiniging en ontsmetting en respecteer de social distancing van 1,5 meter, draag mondmaskers, voorzie handgel,…
Daarnaast zijn er een aantal specifieke aanbevelingen voor de sector. We overlopen ze met u, maar met een beetje gezond verstand komt u al een heel eind.
- Beperk het fysiek contact met gasten en laat zoveel mogelijk online in- en uitchecken.
- Voorzie plaatsen waar de sleutels contactloos kunnen gedeponeerd worden en desinfecteer de sleutels na afloop.
- Verwijder of beperk alle losse, niet noodzakelijke voorwerpen aan de receptie, de lobby en de kamer zelf: welkomsdrankjes en versnaperingen in zelfbediening, magazines, stadsgisten, balpennen, promomateriaal, schalen met snoepjes,… Ook de minibar moet leeg blijven.
- Stel een duidelijke procedure op voor de schoonmaak en laat steeds dezelfde personen dezelfde kamers of verdiepingen reiningen. Zorg ervoor dat er nooit gekuist wordt terwijl de gast nog in de kamer aanwezig is. Besteed daarbij extra aandacht aan de contactpunten die het vaakst worden aangeraakt zoals lichtschakelaars, handgrepen, afstandsbediening, kranen, …
- Elke kamer moet dagelijks verlucht worden, na het uitchecken gedurende minstens één uur. Kamers zonder venster mogen niet verhuurd worden.
- Kamers die meerdere dagen door dezelfde gasten gebruikt worden, hoeft u niet dagelijks te reinigen.
- Alle reinigingsdoeken moeten na elke kamer vervangen worden, herbruikbaar materiaal op 60° gewassen.
- Moedig het gebruik van trappen aan. Het delen van liften kan enkel door personen die een kamer delen. De bedieningspanelen moeten meermaals daags grondig gereinigd worden.
- Het gebruik van sanitair door niet-gasten is verboden.
- Hebt u een zelfbedieningstoog, zorg dan dat ook hier de social distancing kan worden nageleefd. Zorg dat klanten zelf niet bij bestek, borden en onverpakte voedingswaren kunnen, werk bij voorkeur met voorverpakte producten of personeel dat het eten serveert. Tracht het zo te organiseren dat er zich geen wachtrijen vormen aan de toog.
- Drank- en koffieautomaten die door klanten worden bediend, moeten na elke klant worden ontsmet. Beter is dus ze door personeel te laten bedienen.
- Bij roomservice brengt de medewerker de bestelling enkel tot aan de deur en wordt elk fysiek contact vermeden.