10 juni '14
Aanpassen arbeidsreglement: doe het meteen goed
Het eenheidsstatuut bracht ons vanaf 1 januari 2014 nieuwe opzegtermijnen. Die nieuwe opzegtermijnen moeten verplicht in elk arbeidsreglement vermeld staan. Elke werkgever diende dus, op zijn minst d.m.v. een bijlage, zijn reglement aan te passen.
Maar diezelfde wet voorziet ook enkele andere nieuwigheden. Zo kan u uw zieke werknemers de verplichting opleggen om gedurende vier opeenvolgende uren thuis te blijven voor het geval dat u een controlearts zou sturen. Niet oninteressant, want staat de controlearts net tijdens het uurblok dat u vooraf heeft bepaald voor een gesloten deur, dan verlies uw werknemer in vele gevallen zijn recht op gewaarborgd loon.
Voorwaarde is wel dat u deze mogelijkheid en het opgelegde uurblok in uw arbeidsreglement voorziet.
Bent u dan toch bezig om uw arbeidsreglement aan te passen, dan kan u het maar beter meteen goed doen. Het aanpassen van een reglement is immers een lange procedure.
Maak daarom van de gelegenheid gebruik om uw huisregels rond roken, eten en drinken, kledij, fooien, vakantie, enz… op punt te zetten. Een up to date en doordacht arbeidsreglement zal bovendien zeker van pas komen nu u voortaan elk ontslag zal moeten motiveren.
Horecafocus kan u helpen bij het opmaken van uw arbeidsreglement. Contacteer ons voor meer informatie.