Velen zullen het antwoord wellicht ontluisterend vinden, maar zodra u één werknemer in dienst hebt, zal u in de praktijk meestal verplicht zijn om aan te sluiten bij een Externe Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk (EDPBW).
Elke onderneming met minstens één werknemer is verplicht een Interne Dienst voor Preventie en Bescherming (IDPB) op te richten die waakt over het welzijn van de werknemers tijdens de uitoefening van hun job. Omdat de meeste bedrijven intern niet over de specialisten, zoals een arbeidsarts, beschikken die nodig zijn om alle opdrachten van de IDPB uit te voeren, worden die in de praktijk uitbesteed aan een Externe Dienst voor Preventie en Bescherming (EDPB). In theorie is aansluiten dus niet verplicht, in de praktijk wel.
Voldoet u niet aan uw verplichtingen als werkgever, met andere woorden, bent u niet aangesloten en krijgt u inspectie, dan riskeert u een boete.
Maar wat doet die externe dienst dan precies voor u? Want wellicht betaalt u jaarlijks trouw uw bijdrage en hebt u nog maar zelden iemand van uw externe dienst gehoord of gezien.
De opdracht van de externe preventiedienst is u als werkgever te ondersteunen om de gezondheid, de veiligheid en het welzijn van uw werknemers te verzekeren en te verbeteren.
Het meest concrete voorbeeld hiervan zijn de medische onderzoeken van uw werknemers. Die zijn al een tijdje niet meer verplicht voor de meeste functies in de horeca, maar u zal er nog wel een beroep op doen in het kader van een re-integratietraject of een traject voor het vaststellen van definitieve medische ongeschiktheid. Werknemers mogen ook spontaan de arbeidsarts raadplegen voor aandoeningen en klachten die werkgerelateerd zijn. Zodra een werknemer vier weken ziek is moet u uw externe dienst hiervan op de hoogte brengen. De arbeidsarts zal vervolgens met de werknemer contact opnemen.
Uw EDPB kan u ook helpen bij het opstellen van het verplichte jaarverslag van uw IDPB, het jaaractieplan (JAP) en het vijfjaarlijks Globaal Preventieplan (GPP). Tijdens een bezoek aan uw onderneming kunnen zij bijvoorbeeld adviezen geven over ongevallenpreventie, veiligheidsbeleid of ergonomie.
Ook als u uw werknemers een griepspuit wil aanbieden kan hiervoor u een beroep doen op uw EDPB.
Een werknemer met drugs- of alcoholproblemen kan u naar uw EDPB doorverwijzen. En in gevallen van geweld, ongewenst seksueel gedrag en pesterijen op het werk biedt de Preventieadviseuer Psychosociale Aspecten de nodige ondersteuning.
Voor het dienstenpakket van een externe dienst bestaan wettelijke minimumtarieven waar u niet onderuit kan. Hoeveel u betaalt hangt af van het aantal werknemers, uw hoofdactiviteit en de risico’s. Sommige externe diensten zullen ook een bijdrage aanrekenen voor extra’s en flexi’s, andere doen dit niet. Voor bijkomende diensten betaalt u meestal bij. Informeer u op voorhand steeds duidelijk over wat u precies van hen mag verwachten.
Lees ook:
Toezicht Welzijn op het Werk op pad in de horeca
Tegen 31 maart moet het jaarverslag van uw interne dienst klaar zijn