Net zoals vorig jaar zullen de sociale inspectiediensten ook in 2019 in een aantal sectoren aangekondigde flitscontroles houden. De horeca staat op de planning voor 6 juli. U weze gewaarschuwd...
Jaarlijks stellen de inspectiediensten, in overleg met de arbeidsauditeurs, de sociale partners en de regering een “Actieplan Sociale Fraudebestrijding” op, waarin de jaarlijkse accenten en prioriteiten worden vastgelegd.
Het plan is opgebouwd rond 5 strategische doelstellingen:
-
Lagere lasten op arbeid
-
Eenvoudiger wetgeving en administratieve vereenvoudiging
-
Hogere pakkans
-
Meer slagkracht voor de inspectiediensten
-
Grensoverschrijdende sociale fraude
De prioriteiten liggen net als vorig jaar op internationale sociale dumping en grootstedenbeleid. Omdat fraude vaak wordt vastgesteld in arbeidsintensieve sectoren, gaat er ook nu weer veel aandacht naar het bestrijden van oneerlijke concurrentie in o.a. de bouw, de schoonmaaksector en de horeca.
In deze sectoren zullen ook aangekondigde flitscontroles worden gehouden. Voor de horecasector zal dat zijn op
zaterdag 6 juli. Dergelijke flitscontroles gaan uit van de Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (SIOD), die alle verschillende inspectiediensten overkoepelt. De sociale inspectiediensten kunnen zich hierbij ook nog eens laten bijstaan door andere inspectiediensten (FOD Mobiliteit, Gewestelijke inspectiediensten, FOD Financiën,…) en justitie en politie. De controles zullen vooral een preventief karakter hebben, wat uiteraard niet wegneemt dat bij vaststelling van zwaarwichtige inbreuken streng zal worden opgetreden.
Op haar website stelt de
SIOD een aantal checklists ter beschikking met daarin de punten die bij een bezoek mogelijk zullen worden gecontroleerd.
Wenst u uw personeelsadministratie vooraf liever eens aan een grondige inspectie te onderwerpen zonder dat daar sancties aan vasthangen, dan kan dat met de HR-audit van Horecafocus. Hierin lichten wij uw volledige personeels- en loonadministratie bij u ter plaatse door en keren wij uw volledige loon- en personeelsbeheer binnenstebuiten.
Aan de hand van een uitgebreide check- en vragenlijst krijgt u hiermee een erg volledige en genuanceerde stand van zaken van uw personeelsbeheer. Na afloop ontvangt u hiervan een uitgebreid rapport. Samen met u bespreken wij hieruit de pluspunten, de werkpunten en de tekortkomingen en stellen wij een actieplan en tijdlijn op.
Meer weten over onze audits, mail naar
of bel ons (03/201.21.00)