De sociale partners van het paritair comité 302 sloten recent een collectieve arbeidsovereenkomst af die de modaliteiten van het recht op deconnectie vastlegt. De cao verscheen eind mei in het Belgisch Staatsblad.
Wat is deconnectie ook alweer?
Met deconnectie bedoelt men het recht van een werknemer om zich buiten de werkuren – tijdens pauzes, op vrije dagen, tijdens vakantie- en ziekteperiodes – te “deconnecteren” of los te koppelen van de vele digitale hulpmiddelen die een hedendaagse werknemer ter beschikking heeft. Denk maar aan een e-mail, gsm, Whatsapp, Messenger, telewerken, … M.a.w. elke werknemer heeft het recht om niet bereikbaar te zijn buiten de werkuren.
Het recht op deconnectie is op zich niet nieuw. Het werd in 2018 reeds in een wet opgenomen. De Arbeidsdeal verplichtte de werkgever eind vorig jaar om hier ook concrete afspraken over te maken. Zo moesten werkgevers met minstens 20 werknemers tegen 31 maart 2023 een deconnectiebeleid uitwerken.
Sector-cao
In het paritair comité van de horeca namen de sociale partners alvast zelf het heft in handen. Werkgevers die minstens 20 werknemers tewerkstellen en die op 31 maart 2023 geen akkoord rond deconnectie uitwerkten in een ondernemingscao of een bijlage aan hun arbeidsreglement, zullen voortaan de regels moeten volgen die de sector-cao voorschrijft.
Praktische modaliteiten en richtlijnen
De inhoud van die cao is niet echt verrassend. Er wordt herhaald dat werknemers niet verplicht zijn om bereikbaar te zijn tijdens gewettigde afwezigheden (vakantie, ziekte,…), noch de professionele berichten verstuurd via eender welk digitaal hulpmiddel te raadplegen noch erop te antwoorden.
De cao verduidelijkt dat werkgevers en werknemers geen contact zullen opnemen met hun collega’s tenzij:
-
dit om uitzonderlijke of onvoorziene redenen die actie vereisen niet kan wachten tot de volgende werkperiode;
-
in het geval werknemers zijn ingeschakeld in een wachtdienst en/of permanentiedienst voor dewelke de modaliteiten schriftelijk werden vastgelegd.
Bovendien mag de werknemer er geen nadeel van ondervinden als hij buiten zijn normale werkuren de telefoon niet opneemt of werkgerelateerde berichten niet leest.
Vormings- en sensibiliseringsacties
Om het recht op deconnectie in de praktijk toe te passen, zullen werkgevers hun manager en alle werknemers goed moeten informeren over de risico’s, problemen en best practices met betrekking tot het gebruik van digitale tools. Hierin moet vooral duidelijk uitgelegd worden waarom het belangrijk is om te deconnecteren. Leidinggevenden moeten binnen hun team het gesprek aangaan rond het evenwicht tussen werk en privéleven.
De sociale partners zullen ervoor zorgen dat hierrond binnen het sectorale opleidingsaanbod zo snel mogelijk opleidingen worden voorzien.
Lees ook:
De arbeidsdeal: recht op deconnectie