11 januari '18
Duurzame mobiliteit als loonvoordeel
|
Wanneer we over alternatief verlonen spreken, denken we nog te vaak enkel aan brutoloon, bonussen, maaltijdcheques of andere vergoedingen die we makkelijk in nettoloon kunnen vertalen. Maar hebt u al eens in de richting van duurzame mobiliteit gedacht? Een fiets ter beschikking stellen van uw werknemers is bijvoorbeeld een budgetvriendelijke manier om het loon wat op te krikken of een werknemer die dat verdient eens een extraatje te geven. En waarom niet het bus- of trein abonnement volledig terugbetalen? Of wat dacht u van fiets-, scooter-, of autodelen.
Bedrijfsfiets
Het principe is eenvoudig. U koopt of least een fiets die u gratis aan uw werknemer ter beschikking stelt. De enige voorwaarde is dat die werknemer de fiets ook daadwerkelijk “op regelmatige basis” gebruikt voor zijn woon-werkverplaatsingen. Dat hoeft niet elke dag te zijn en is dus perfect te combineren met bijv. een abonnement voor het openbaar vervoer. Het moet natuurlijk wel realistisch blijven, er zijn weinig mensen die met regelmaat 40 km naar het werk fietsen.
Net zoals bij de bedrijfswagen, hebt u voor de bedrijfsfiets eveneens de keuze tussen aankoop of leasing. Wie even zoekt vindt hiervoor tegenwoordig verschillende formules, al dan niet met inbegrip van onderhoud en verzekeringen. De kost van de aankoop of lease is fiscaal aftrekbaar tegen 120%. Hetzelfde geldt voor alle bijkomende kosten zoals fietsenstalling, onderhoud, aankoop van een slot,…
Het gebruik van de fiets, ook privé, is vrij van belastingen en sinds 1 januari 2018 ook van RSZ. Dat maakt de fiets 2,5 tot 3 keer goedkoper dan dezelfde waarde in brutoloon (opslag of bonus). Bij aankoop stelt de fiscus een afschrijvingstermijn van drie jaar voorop. Daarna kan u de fiets voor een symbolisch bedrag aan uw werknemer verkopen.
Tot voor kort gold deze regeling uitsluitend voor stads- en hybride fietsen. Sinds 1 januari komen ook de zgn. “speed pedelecs”, de elektrische fietsen met trapondersteuning tot 45 km/u, koersfietsen en mountainbikes in aanmerking als bedrijfsfiets.
Wie met de fiets naar het werkt komt, kan bovendien rekenen op een fietsvergoeding van 0,23 euro per kilometer, heen en terug, vrij van belastingen en RSZ.
Verhoogd sociaal abonnement
De verplichte terugbetaling van de kosten die uw werknemers maken voor hun woon-werkverplaatsingen is bij cao bepaald en dekt niet de volledige kost van een trein- of busabonnement. U kan er echter voor kiezen om de abonnementen voor het openbaar vervoer voor de volle 100% terug te betalen. Vrij van belastingen en RSZ én de werknemer kan er ook op zijn vrije dagen gebruik van maken.
Fiets-, scooter- autodelen
Vélo, Scooty, Cambio,… op steeds meer plaatsen bestaan er eenvoudige formules waarbij mensen vervoermiddelen delen. Meestal betaalt de gebruiker hiervoor een vaste abonnementsprijs, al dan niet aangevuld met een gebruikskost per uur en/of per kilometer. De sociale en fiscale behandeling hangt hier af van de aard van de verplaatsing: professioneel, privé of woon-werkverkeer.