17 februari '14
FAVV wil inspectieverslagen online zetten
Het Federaal Voedselagentschap (FAVV) wil op zijn website een label toekennen aan horecazaken op basis van zijn inspectieverslagen. Het zou gaan om een label in de vorm van een smiley of een kleurcode, niet om de gedetailleerde bezoeksrapporten zelf.
"We gaan dat doen omdat we er heel transparant in willen zijn en omdat Europa de toestemming geeft aan de lidstaten om dat te doen," legt woordvoerster Lieve Busschots uit aan De Redactie. "Het is de bedoeling om de resultaten te communiceren op een voor de consument begrijpelijke, eenvoudige en transparante wijze."
De onderhandelingen met de bevoegde minister, de sector en de consumentenorganisaties zitten in een laatste rechte lijn. Het FAVV hoopt binnen twee maanden met dit project van start te kunnen gaan.
Horeca Vlaanderen loopt niet bepaald warm voor het plan, al kan het zich wel terugvinden in de doelstelling om het publiek te informeren. Danny Van Assche bij De Redactie: "Alles hangt ervan af hoe je dat doet en wij begrijpen van het FAVV dat het niet de bedoeling is om de rapporten zo maar online te gooien omdat dat weinig zin heeft.Het FAVV heeft vaak opmerkingen over zaken, maar dat wil daarom niet zeggen dat die zaken vuil of onveilig zijn. Als een zaak onveilig is, dan wordt die gesloten, soms tijdelijk soms definitief."
Een veelgehoorde angst binnen de sector is inderdaad dat een zaak bij een negatief rapport meteen aan de schandpaal wordt genageld, zonder dat ze eerst de kans krijgt om met de opmerkingen van het FAVV aan de slag te gaan. Er zijn zoveel regeltjes waaraan men moet voldoen, dat een fout of vergetelheid snel gemaakt is. Bij onmiddellijke publicatie kan zo'n éénmalige fout, die vaak makkelijk recht te zetten is, een zaak voorgoed stigmatiseren met alle gevolgen vandien.
Wordt vervolgd…