Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen en toekomstverwachtingen voor de food(service)branche volgens Food Inspiration?
Celebrate Diversity
Creatieve ondernemers en vakmensen laten foodservice groeien en bloeien, en leggen daarbij rekenschap af aan Moeder Aarde omdat er geen planet B is. De diversiteit aan concepten, menu’s, smaken en ervaringen is ongekend groot. Het tijdperk van celebrate diversity is aanstaande. Het komende fooddecennium wordt er een met rijkdom en verwarring. Trends en tegentrends bestaan naast elkaar.
Hyperspecialisation
In het huidige horecalandschap is het kiezen om gekozen te worden. We zien steeds meer concepten die durven te kiezen en zich volledig toeleggen op één ingrediënt, gerecht, thema, of gimmick: hyperspecialisatie.
Healthify
Zitten is het nieuwe roken, alcohol was een ‘hero’ en wordt een ‘zero’, en sporten is verworden tot religie. Het kiezen voor gezonde voeding maakt een groot onderdeel uit van het streven naar een gezonde levensstijl. Je bent wat je eet. Mensen realiseren zich steeds beter dat ondanks de moderne geneeskunde voorkomen beter is dan genezen is, en voeding het beste medicijn daarvoor is.
Circularity
Een nieuwe golf aan ondernemers en concepten volgt het duurzaamheidsideaal naar haar natuurlijke eindpunt: circulariteit. Een gesloten keten, het liefst zo kort mogelijk, zonder enige vorm van verspilling. Circulariteit is geen duurzaamheid 2.0, maar een nieuwe manier van ondernemen met bijhorende uitdagingen.
New Normal
De wereld ‘buiten het bord’ gaat zich meer en meer bemoeien met het eten op het bord. De keten verduurzaamt, verkort en verduidelijkt. In het nieuwe normaal wordt de functie van ons voedsel belangrijker dan de smaak. We staan aan de vooravond van een nieuwe tijd: de nieuwe norMAALtijd.
I-Food
De roodwereld staat op het punt om een vloedgolf aan artificial intelligence (AI), big data en robotisering over zich heen te krijgen. Denk aan geautomatiseerde restaurants met gezichtsherkenning, customised foodsuggestions op basis van data of een digitale diëtist op je smartphone. Oftewel: I-Food.
Destination Food
Foodtoerisme is nog altijd sterk in opmars. Het bezoeken van een bepaald restaurant is regelmatig zelfs het doel van een reis. Chefs worden gezien als superhelden die een show opvoeren in hun zaak.
Wie heeft het nog over het hebben van een X-factor? De F-factor moet kloppen.
From Wellness to Selfness
De altijd-aan-cultuur en prestatiedruk van het internet en social media zorgt ervoor dat veel mensen op zoek zijn naar middelen om zich te wapenen tegen de stress van alledag. We gaan van wellness naar selfness.
Food Populism
Polarisatie in food gaat realiteit worden. Ideologie verdrijft kennis en smaakexpertise in het publieke debat naar de achtergrond. Ook zullen er foodconcepten opstaan die het nieuwe normaal in food ridiculiseren en het bewuste zondigen gaan promoten.