Vision 2013 is een initiatief van de Leaders Club, een professioneel platform van restaurateurs en aanverwante industriële partners die elk op hun manier een creatieve en vooruitstrevende rol willen spelen in hun vakgebied. Een denktank waarin collega's van ideeën wisselen, inside informatie delen, kort op de bal spelen en nieuwe contacten opbouwen die in het verleden al geleid hebben tot opmerkelijke samenwerkingen. De Belgische tak van de Leaders Club viert volgend jaar trouwens zijn tiende verjaardag.
Negen sprekers, allen specialisten in hun vakdomein, gaven er hun deskundige en vooruitstrevende visie op de huidige en toekomstige hospitalitymarkt.
Het Dream Team mocht de dag openen. Vijf visionairen, trendwatchers, die elk hun opinie gaven over hoe de wereld van morgen er uit zou kunnen zien.
Hans Steenbergen, Nederlands Foodtrendwatcher of the Year 2011, nam ons mee op een wereldreis langs verrassende culinaire ervaringen. Een Duitse koffie-automaat met display die de illusie wekt dat de koffie wordt gezet terwijl u wacht. Een vroege wandeling op een Spaanse versmarkt. De Heart Attck Grill in Las Vegas, waar de ongezonde hap tot in het extreme wordt doorgedreven. En in schril contrast daarmee de aardse slow foodkeuken van Noma in Kopenhagen. Sterk uiteen-lopende concepten met één gemeenschappelijke deler: ze vertellen de consument een geloofwaardig verhaal, schenken hem een bijzondere ervaring en sturen hem met een mentaal souvenir huiswaarts.
Trendwatchers
Herman Konings,
Tom Palmaerts en
Nina De Man hadden het onder meer over trends, bij ouderen en jongeren. Over speelse technologieën die het ons nu al mogelijk maken om met een iPhone op restaurant de volledige inhoud van ons bord te analyseren. Of die waken over ons calorieverbruik en onze body mass index. Maar terzelfdertijd proberen we steeds meer te ontsnappen aan al dit technologische geweld. "Wegnologie". En toch staan beide stromingen niet lijnrecht tegenover elkaar, maar gaan ze wonderwel samen. Slow dreaming in a fast moving world...
Marketeer
Joeri Van de Bergh, normaal aan de slag voor topbedrijven als Unilever en Coca-Cola, wees erop dat ook horecazaken bewuster aan branding zouden moeten doen. Zichzelf als uniek merk in de kijker zetten.
Na de Dromers was het tijd voor een reality check.
Gert Laurijssen van Food Step kon aan de hand van recente marktcijfers geen al te best rapport voorleggen voor de Belgische hospitality markt. Hij bevestigde hiermee het belang van een weldoordacht concept, dat zijn collega's voor de lunch reeds hadden uiteengezet.
Nationaal Hockeycoach
Alain Goudsmet, tot slot, gaf zijn succesformule prijs om van sporters topatleten te maken en van teams topteams.
Hapjes en praktijkervaringen om deze meer dan geslaagde dag te vervolledigen, werden geleverd door
Wim Ballieu van Balls & Glory en door kaasmeester
Frederik Van Tricht.
Wij gingen dan ook tevreden naar huis en onthielden onder meer het toenemende belang van sociale media. Maar vooral dat geslaagd ondernemen begint met een goed, geloofwaardig en origineel verhaal. Over jezelf, over je zaak, over de producten die je verkoopt. Een stevig verhaal kan je boven de concurrentie doen uitstijgen. In de horeca draait dat verhaal vooral om beleving. Experience als Unique Selling Proposition. Want wist u dat bij restaurant- of cafébezoek uiteindelijk maar de helft van de aandacht gaat naar wat er effectief in het glas zit of op het bord ligt?
Een welgemeende pluim voor de Leaders Club !
www.leadersclub.be
http://www.foodinspiration.nl/ (Hans Steenbergen)
http://www.nxt.be/ (Herman Konings)
http://www.trendwolves.com/nl/ (Tom Palmaerts)
http://www.howcoolbrandsstayhot.com/ (Joeri Van de Bergh)
http://www.foodstep.be/ (Gert Laurijssen)
http://www.mentallyfit.be/nl/dream-team/alain-goudsmet.html (Alain Goudsmet)