De innovatiepremie bestaat al een tiental jaar, maar is vrij onbekend. De premie is bedoeld om creatieve werknemers te belonen en is vrij van belastingen en RSZ. Vergezocht voor de horeca? Misschien, maar misschien ook niet…
Met de innovatiepremie kan u werknemers belonen die een nieuw idee aanbrengen dat een “echte meerwaarde” betekent voor uw onderneming. Die meerwaarde mag u zeer ruim bekijken. Ze kan liggen op het vlak van techniek, productiviteit, organisatie, welzijn,… en kan zowel van toepassing zijn op producten, diensten, werk- of fabricageprocessen, werkomgeving,… Bovendien hoeft het zelfs niet om een volledig nieuw idee te gaan, maar kan het ook gaan om een verbetering van een bestaand proces. Voorwaarde is wel dat het idee volledig binnen de onderneming wordt uitgevoerd. U mag het dus niet uitbesteden.
Het maximale bedrag van de premie bedraagt 1 maandloon per jaar. De onderneming betaalt hierop geen sociale bijdragen, de werknemer betaalt noch RSZ, noch belastingen. De premie is dus 100% netto!
De premie mag aan maximaal 10% van de werknemers worden toegekend. Voor kleine bedrijven (<30 werknemers) aan maximaal 3 per jaar. Het totale bedrag van de premie(s) mag maximaal 1% bedragen van de brutoloonmassa.
Natuurlijk kan u niet zelf beslissen wat u als innovatie beschouwt. De premie dient via een gestandaardiseerd formulier aangevraagd te worden bij de FOD Economie. Die analyseert het innovatieve karakter van het voorgestelde project en vraagt eventueel bijkomende inlichtingen. De beslissing wordt u normaliter binnen de 10 werkdagen meegedeeld. Daarnaast moet u ook de namen van de ontvangers van de premie meedelen aan de RSZ in de maand die volgt op de toekenning ervan.
In 2016 zagen 1.611 werknemers hun creativiteit op die manier beloond. De gemiddelde premie bedroeg 2.006 euro, vrij van RSZ en belastingen. De meeste innovatiepremies werden toegekend in de financiële sector, de chemie en de groothandel.
Van innovatiepremies in de horeca hebben we voorlopig geen weet, maar het lijkt ons zeker niet vergezocht. De horeca is een sector die zichzelf volop aan het heruitvinden is met nieuwe concepten, nieuwe producten, maar ook nieuwe werkwijzen en organisatiestructuren.