Net als vorig jaar is er weer een lijst aan nieuwigheden die u verplicht in uw arbeidsreglement moet opnemen of er best aan toevoegt.
Arbeidsongeschiktheid tijdens jaarlijkse vakantie
Vanaf 1 januari 2024 kunnen werknemers die ziek worden tijdens hun vakantie gewaarborgd loon voor de ziekte ontvangen terwijl ze hun vakantiedagen naar een latere datum opschuiven. Het arbeidsreglement moet een specifieke verwijzing bevatten naar de formaliteiten die de werknemer moet vervullen als hij of zij hiervan gebruik wil maken. U kan ook nog verder gaan en bijvoorbeeld de taal specifiëren waarin het medisch attest van een buitenlandse dokter moet opgesteld zijn.
Elektronische controlekaart tijdelijke werkloosheid
Sinds 1 september 2023 kan u het controledocument C3.2 voor tijdelijke werkloosheid ook elektronisch aan uw werknemers afleveren. Naast het ecologische aspect, heeft de elektronische C3.2A als voordeel voor de werknemer dat hij het formulier niet meer kan vergeten of verliezen en dat ook de uitkeringsaanvraag digitaal en dus sneller gebeurt. Voor de werkgever is het grootste voordeel dat hij met de elektronische controlekaart niet langer een validatieboek hoeft bij te houden. De werkgever kan echter niet eenzijdig beslissen om over te stappen naar de elektronische C3.2A. Er is hiervoor hetzij een individueel akkoord nodig met de werknemer, hetzij een ondernemings-cao of een aanpassing van het arbeidsreglement.
Verrekening vakantieattest bedienden
De FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg nam recentelijk de controle over het vakantiegeld over van de RSZ en stelde meteen vast dat de verrekening van vakantieattesten van bedienden die van werkgever veranderen al een halve eeuw in strijd is met de Loonbeschermingswet. Gevolg : een nieuwe manier van verrekening voor een situatie die sowieso al bijzonder complex was. De nieuwe wetgeving voorziet ook de verplichting om de werknemer schriftelijk en duidelijk uitleg te geven over de verrekening van zijn vakantieattest wanneer die hierom zou vragen. Doe dat best meteen in uw arbeidsreglement.
Maatregelen ter voorkoming van psychosociale risico’s op het werk
Een nieuwe wet wijzigde vorig jaar de welzijnswet en drie antidiscriminatiewetten. Er was ook een aanpassing van de definities in de welzijnswet in overeenstemming met de Genderwet. Bedrijven met minstens 50 werknemers moeten voortaan ook verplicht een vertrouwenspersoon aanstellen.
Klokkenluidersregeling
Enkel voor bedrijven met minstens 50 werknemers, maar wel per “technische bedrijfseenheid”. Hebt u meerdere ondernemingen, dan is de kans groot dat u ze samen moet tellen, net zoals dat voor de sociale verkiezingen het geval was. U zal dan een meldingskanaal moeten opzetten waar werknemers inbreuken kunnen melden over bijv. sociale fraude, fiscale fraude,… Gelukkig kan u deze taak ook uitbesteden, aan uw externe dienst bijvoorbeeld. Maar het moet wel in uw arbeidsreglement worden opgenomen.
Horecafocus bundelde alle wijzigingen in één handige bijlage die u aan uw reglement kan toevoegen voor slechts 150 euro. Een volledig nieuw basisreglement kan al voor 250 euro. Een arbeidsreglement volledig op maat van uw zaak met alle huisregels rond eten, drinken, roken, kledij, vakantieaanvragen, pauzes,… voor 495 euro. Mailen naar
.