Een nieuwe cao, nummer 160 van 19 november 2021, bepaalt dat werknemers met milde symptomen na het afnemen van de online zelftest betaald afwezig mogen zijn tot het resultaat van de fysieke COVID-test bekend is.
De overheid stelt al een tijdje een online een
Self Assessment Testing Tool (SATT) ter beschikking van de burgers. Wie milde symptomen vertoont kan op basis van deze vragenlijst te weten komen of een COVID-test aangewezen is. De persoon kan vervolgens na het afleggen van de test zelf een activatiecode aanmaken om gratis een COVID-test te laten afnemen in een testcentrum of bij een apotheker.
cao nr.160 regelt nu ook dat een werknemer die op basis van het advies van de SATT het advies krijgt om zich te laten testen op COVID, betaald afwezig mag blijven van het werk. Na de test zal men hiervoor een attest kunnen afdrukken.
De werknemer die niet kan telewerken kan met dit attest toegestaan afwezig zijn op het werk gedurende de tijd die nodig is om de test te laten afnemen en dit tot het resultaat van de test bekend is, met een maximumduur van 36 uur vanaf het aanmaken van het afwezigheidsattest door de SATT. Deze datum en uur staan op het attest vermeld.
De werknemer dient zijn werkgever onmiddellijk op de hoogte te brengen van deze afwezigheid en hem het attest afgeleverd door de SATT te bezorgen. Zodra het testresultaat bekend is, verwittigt de werknemer de werkgever van eventuele verdere afwezigheid of hervat het werk. Als het testresultaat positief is, zal de werknemer hetzij een quarantaine-attest, hetzij een getuigschrift van arbeidsongeschiktheid ontvangen.
De afwezigheid gedekt door het nieuwe attest geeft recht op gewaarborgd loon voor de uren van afwezigheid. De berekening van de uren gebeurt volgens de wetgeving op de feestdagen. De afwezigheid is gelijkgesteld met effectieve arbeidsprestaties.
Een werknemer kan maximaal drie keer van deze mogelijkheid gebruik maken.
De cao gaat in op 19 november en treedt buiten werking op 28 februari 2022.