Sinds 1 oktober van dit jaar is elke werkgever die tijdelijke werkloosheid inroept verplicht om, naast de reeds bestaande kennisgeving, nu ook voor iedere werknemer afzonderlijk elke maand de eerste effectieve dag van tijdelijke werkloosheid mee te delen aan de RVA.
Deze verplichting geldt voor elke vorm van tijdelijke werkloosheid. Of het nu gaat om slecht weer, economische redenen of technische stoornis, om arbeiders dan wel om bedienden.
Elke maand dient u dus voor elke werknemer de eerste dag tijdelijke werkloosheid te melden.
Deze mededeling moet bovendien gebeuren op de dag zelf, of op de eerste gewone activiteitsdag voor of na de eerste tijdelijke werkloosheidsdag van die maand.
Let op: de bestaande verplichting om een periode van economische werkloosheid voorafgaandelijk te melden aan de RVA (via de zgn. aanvraag economische werkloosheid) blijft onverminderd gelden.
Beide meldingen dienen elektronisch te gebeuren. Dit doet u op de portaalsite van de Sociale Zekerheid.
(
www.socialsecurity.be / rubriek "Werkgevers" / tabkaart "Sociale Risico's" / optie 2 "Tijdelijke werkloosheid")
U ontvang onmiddellijk een ontvangstbewijs (bij goedkeuring) of een foutmelding (b.v. bij laattijdigheid).
Het niet naleven van deze verplichting kan erg onaangename gevolgen hebben. De werknemers waarvoor in een bepaalde maand geen eerste effectieve werkloosheidsdag werd meegedeeld aan de RVA zullen voor die maand immers geen werkloosheidsuitkering ontvangen ! Als werkgever zal u in die gevallen verplicht worden om zelf het normale loon te betalen gedurende een bepaalde periode. In functie van het statuut (arbeider of bediende) kan dit variëren van 6 dagen tot de volledige duur tijdens dewelke de uitvoering van de overeenkomst werkelijk geschorst is.
Wenst u de volledige instructies van de RVA er op na te lezen,
klik dan hier.
Klanten kunnen deze aangiftes aan Horecafocus uitbesteden. Vraag ons naar de voorwaarden.