Vanaf 27 juni is telewerken niet langer verplicht. Het is één van de vele versoepelingen van de corona-maatregelen. Telewerken blijft wel nog sterk aanbevolen tot minstens 30 september en dit voor alle personeelsleden waarvan de functie zich ertoe leent, ongeacht de grootte van het bedrijf.
Sinds november 2020 gold voor alle ondernemingen en verenigingen voor alle personeelsleden een telewerkverplichting tenzij de aard van de functie of de continuïteit van de onderneming dit niet toelieten. Vanaf 27 juni 2021 houdt deze verplichting op te bestaan.
Met het verplichte telewerken vallen ook een aantal andere formaliteiten weg. Zo zullen werknemers die toch op kantoor aanwezig zijn niet langer een attest op zak moeten hebben dat de noodzaak van hun aanwezigheid bevestigt. Ook de verplichte maandelijkse telewerkaangifte vervalt, net zoals de geplande terugkeermomenten zoals die enkele weken geleden werden aangekondigd.
Telewerken blijft echter nog steeds sterk aanbevolen in alle gevallen waar dit mogelijk is. Verwacht wordt dat bij veel bedrijven gedeeltelijk telewerken zelfs nog wel een tijdje de norm zal blijven.
Wie terug naar kantoor komt zal natuurlijk steeds de nodige preventiemaatregelen moeten naleven zoals social distancing, het dragen van mondmaskers, het ontsmetten van werkplekken en –materialen en het regelmatig verluchten van de ruimtes. Elke onderneming zal hiervoor de passende preventiemaatregelen moeten uitwerken en de werknemers, zowel als derden, hierover informeren. Alle informatie hierover vindt u in de “
Generieke Gids om de verspreiding van COVID-19 op het werk tegen te gaan” die door de FOD WASO werd uitgebracht.
Ook fysieke teambuildingactiviteiten zijn vanaf 27 juni opnieuw mogelijk.