1 juli 2023 was een cruciale dag voor de bedrijfswagens in ons land. Bedrijfsvoertuigen kregen een voorbeeldrol aangemeten in de wet ‘Fiscale en sociale vergroening van de mobiliteit’. Tegen 1 januari 2026 moeten alle nieuwe bedrijfswagens koolstofneutraal zijn. Begin dit jaar gingen de eerste wijzigingen in, 1 juli 2023 was de eerste grote stap. Wat veranderde er de voorbije maand precies?
Een eerste ingreep had begin dit jaar al plaats. Vanaf 1 januari 2023 is de fossiele brandstof voor plug-inhybrides (die een verbrandingsmotor combineren met een elektrische motor) gekocht, gehuurd of geleased vanaf 1 januari 2023 nog maar voor 50 procent aftrekbaar. De kosten voor elektrisch opladen blijven wel voor 100% aftrekbaar.
Daling aftrekbaarheid vanaf 1 juli
De fase die op 1 juli 2023 inging, heeft betrekking op alle niet-emissievrije bedrijfswagens (benzine, diesel, (plug-in)hybride, aardgas, lpg), zowel nieuwe als tweedehandse, auto’s voor dubbel gebruik, minibussen en valse lichte vrachtwagens geleased of gehuurd tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025. De bestelbon geldt als bewijs. Voor deze wagens daalt de fiscale aftrekbaarheid in de tijd al zal u dat in de meeste gevallen nog niet meteen voelen. De aftrekbaarheid daalt pas in 2025 naar 75%, 50% in 2026 en 25% in 2027. Vanaf 2028 zijn wagens met uitstoot niet langer aftrekbaar.
Niet-koolstofneutrale wagens aangeschaft vanaf 1 januari 2026 zullen sowieso niet langer fiscaal aftrekbaar zijn.
Voor bedrijfswagens met een CO2-uitstoot kleiner dan 200 g/km geldt momenteel een aftrekpercentage van minimaal 50%. Die ondergrens valt weg.
Voor koolstofemissievrije (elektrische) wagens is de datum van 1 juli 2023 niet van belang. Toch zal ook voor hen de aftrekbaarheid in de toekomst dalen. Wagens aangeschaft vóór 1 januari 2027 blijven een levenslange aftrekbaarheid genieten van 100%. Voor wagens die daarna worden aangeschaft daalt de aftrekbaarheid van 95% in 2027 tot 67,5% in 2031.
Hogere solidariteitsbijdrage vanaf 1 juli
Voor bedrijfswagens op fossiele brandstof en hybride wagens aangekocht, geleased of gehuurd vanaf 1 juli 2023 wordt de huidige CO2-bijdrage die de werkgever betaalt op het privé-gebruik door de werknemer vermenigvuldigd met 2,25. Voor wagens aangeschaft in 2025 is dat maal 2,75; in 2026 maal 4 en vanaf 2027 maal 5,5. Voor zelfstandigen is de CO2-bijdrage niet van toepassing.
Voor elektrische bedrijfswagens wordt de huidige bijdrage niet vermenigvuldigd. Wel stijgt het bedrag van de minimum solidariteitsbijdrage.
Voordeel alle aard stijgt mee
De werknemer wordt eveneens belast op het voordeel dat zijn firmawagen hem privé oplevert, het zogenaamde voordeel alle aard. In de berekening van dit voordeel wordt rekening gehouden met de “referentie-CO2-uitstoot”, de gemiddelde uitstoot van het wagenpark in ons land. Omdat er steeds meer elektrisch gereden wordt, daalt de referentie-uitstoot en zal bijgevolg de belasting op het voordeel van de wagen blijven stijgen indien de werknemer nog niet emissievrij rijdt.