Vanaf 1 januari 2026 zullen alle Belgische ondernemingen met een actief btw-nummer die factureren naar andere ondernemingen (B2B) dit uitsluitend nog via een gestructureerde elektronische factuur kunnen doen. Dat zijn facturen die rechtstreeks tussen de software van beide ondernemingen worden uitgewisseld. Een factuur in pdf versturen via e-mail of via een platform zal dan niet langer volstaan.
Voor ondernemingen die enkel factureren aan particuliere klanten (B2C) geldt deze verplichting niet. Toch zullen ook zij hun systemen moeten aanpassen om gestructureerde elektronische facturen van hun leveranciers te kunnen ontvangen.
Voor het verzenden en ontvangen van elektronische facturen zal uw facturatie- of boekhoudsoftware een beveiligde connectie moeten maken met Peppol. Dat is een decentraal netwerk, vergelijkbaar met een telecom-netwerk, dat ervoor zorgt dat de gegevens op een beveiligde en gestructureerde manier kunnen uitgewisseld worden tussen de verschillende systemen. Uw softwaresysteem zal hierop dus moeten voorzien zijn. De meeste aanbieders werken er aan om dit tijdig in orde te krijgen.
Als tegemoetkoming voor eventuele kosten die u hiervoor zal moeten maken, werden twee ondersteunende fiscale maatregelen voorzien:
-
Vanaf 1 januari 2025 verhoogt de investeringsaftrek voor digitale investeringen tot 20 %.
-
In de belastbare tijdperken 2024 tot en met 2027 mogen kleine kmo's en zelfstandigen die abonnementsformules gebruiken een verhoogde kostenaftrek van 120 % toepassen voor factureringspakketten.
Meer informatie vindt u op de website
https://efactuur.belgium.be/nl. Daarop zal ook een lijst gepubliceerd worden van de conforme softwareoplossingen die al beschikbaar zijn, maar ook van oplossingen die deels gratis zijn of een beperkte kostprijs hebben.
Algemene vragen kan u sturen naar
, neem best ook contact op met uw boekhouder.