Een werknemer ontslaan kan op twee manieren. Via "verbreking", waarbij de samenwerking meteen stopt en u de verschuldigde opzegtermijn uitbetaalt. Of via "opzegging", waarbij de werknemer nog een bepaalde termijn moet uitdoen.
In het eerste geval zijn er geen vormvereisten. Verbreken kan in principe zelfs mondeling, al doet u er natuurlijk best aan dit steeds per aangetekende brief te bevestigen.
Zegt u een werknemer op, dan moet u wél een aantal regels in acht nemen. Opzeggen moet steeds met een aangetekende brief, waarin u de aanvangsdatum en de duur van de opzeg vermeldt.
Waar de ingang van een opzeg vroeger verschilde naargelang de werknemer een arbeider of een bediende was en naargelang de opzeg binnen of buiten de proefperiode plaatsvond, begint elke opzeg vanaf dit jaar op de maandag die volgt op de "betekening" van de opzegbrief.
Een opzegbrief is betekend de derde werkdag na de verzending van de aangetekende brief. M.a.w. opdat de opzeg op maandag zou kunnen ingaan, moet u de brief ten laatste de woensdag ervoor versturen. Eén uitzondering: zit er nog een feestdag tussen, dan verstuurt u de brief ten laatste op dinsdag.
Wat als u uw brief vergat te versturen of als u zich van datum vergiste?
Brief vergeten te versturen
Op donderdag stelt u vast dat u vergeten bent de brief op de post te doen. Wil u toch per se de opzeg die maandag laten ingaan, dan is er nog één achterpoortje: het deurwaardersexploot. U laat een deurwaarder de brief aan uw werknemer overhandigen. Daar staat wel een kostenplaatje van minstens 150 euro tegenover. Hebt u dat er niet voor over, dan maakt u een nieuwe brief die de maandag erop ingaat, of u kiest voor een verbreking en betaalt de voorziene opzeg uit.
Verkeerde startdatum vermeld
Stel, u doet de vergeten brief alsnog op de post, zonder de startdatum aan te passen. "Zo erg kan dat niet zijn", redeneert u. "In het slechtste geval begint de opzeg gewoon een weekje later." Niets is minder waar. Op zich doet een verkeerde datum niets af aan de opzeg zelf. Uw werknemer is wel degelijk opgezegd. Meer nog, hij mag er zelfs van uit gaan dat de verkeerde datum in de brief de effectieve startdatum van zijn opzegtermijn is. Maar vermits u de opzegregels niet hebt gerespecteerd, kan uw werknemer na afloop wel nog een bijkomende verbrekingsvergoeding opeisen voor de week die zijn opzeg te vroeg is ingegaan.
Een gelijkaardige situatie kan zich voordoen wanneer u uw startdatum te ver in de toekomst plaatst. Uw werknemer zou zich dan van de domme kunnen houden en eerst de door u vermelde opzegtermijn uitdoen, om nadien aan te voeren dat de opzeg eigenlijk op de eerste maandag na de betekening van de brief was begonnen, waardoor hij te lang heeft gewerkt en er automatisch een nieuwe arbeidsovereenkomst is ontstaan !
Een foute datum alsnog rechtzetten kan enkel via een schriftelijk akkoord met de werknemer. Of u hoopt gewoon dat niemand er wat van merkt.
Geen startdatum vermeld
Het begin en de duur van de opzegtermijn zijn essentiële elementen van een opzegbrief. Bent u vergeten de startdatum te vermelden, dan is uw brief gewoon nietig. M.a.w. het is dan alsof u nooit een brief verstuurd hebt. U zal uw procedure dus opnieuw moeten beginnen. Hetzelfde geldt wanneer u de brief vergeet te handtekenen of wanneer een niet bevoegde medewerker in uw plaats heeft getekend.
Lees ook:
Ontslagmotivering: wie draagt de bewijslast?
Voortaan moet u elk ontslag motiveren.