Hoe de aanvraagprocedure voor een single permit precies verloopt kon u lezen in een eerder artikel. In dit artikel sommen we voor u op welke documenten u bij uw aanvraag moet voegen, en dat zijn er best wel wat. De documenten zijn op te delen in twee luiken: het luik verblijf en het luik tewerkstelling. Daarnaast zijn er per categorie van buitenlandse werknemer enkele specifieke documenten vereist.
Algemene documenten luik verblijf
-
een kopie van het geldig paspoort of de daarmee gelijkgestelde reistitel;
-
het bewijs van voldoende bestaansmiddelen. Dit bewijs wordt overlegd in de vorm van een arbeidsovereenkomst of, bij gebrek aan arbeidsovereenkomst, met andere bestaansmiddelen (art. 61/25-5, §1, 2° van de wet van 15 december 1980);
-
het bewijs van de betaling van de retributie (artikel 1/1 van de wet van 15 december 1980);
-
een getuigschrift waaruit blijkt dat de onderdaan van een derde land niet veroordeeld is geweest wegens misdaden of wanbedrijven van gemeen recht, als hij ouder is dan achttien jaar. Als het getuigschrift opgesteld is in het buitenland, wordt het gelegaliseerd;
-
een medisch attest waaruit blijkt dat de onderdaan van een derde land niet is aangetast door een van de ziekten bedoeld in de bijlage bij de wet van 15 december 1980;
-
het bewijs dat hij over een ziektekostenverzekering beschikt die alle risico’s in België voor hemzelf en zijn familieleden dekt.
Algemene documenten luik tewerkstelling
Eerste aanvraag
-
een fotokopie van het identiteitsbewijs van de werkgever of dat van zijn volmachthouder;
-
in geval van detachering, een kopie van het document, afgegeven door de buitenlandse instelling, dat verklaart dat de socialezekerheidswetgeving van dat land van toepassing blijft tijdens de tewerkstelling op het Belgische grondgebied, of, als een internationale overeenkomst daarover ontbreekt, een verklaring van de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid dat de voorwaarden om onderworpen te zijn aan het Belgische stelsel voor werknemers, niet vervuld zijn;
-
als de aanvraag betrekking heeft op de uitoefening van een gereglementeerd beroep, de documenten waaruit blijkt dat de werknemer voldoet aan de voorwaarden voor de uitoefening van dat beroep.
Hernieuwing
-
een fotokopie van de loonfiches of loonafrekeningen voor de volledige periode van de toelating tot arbeid die verstrijkt;
-
een fotokopie van de individuele rekening na een volledig kalenderjaar waarin de betrokkene heeft gewerkt;
-
het bewijs van inschrijving in het Limosakadaster als de aanvraag gaat over een detachering binnen het toepassingsgebied van titel IV, hoofdstuk 8, van de programmawet (I) van 27 december 2006.
Specifieke documenten luik tewerkstelling
Naast de algemene documenten zijn er nog enkele specifieke documenten naargelang de categorie van buitenlandse werknemer. Deze zijn terug te vinden op de specifieke webpagina per categorie (via arbeidskaart of via gecombineerde vergunning).
De kans dat u zelf ooit een single permit zal moeten aanvragen is bijzonder klein. Het gaat namelijk over werknemers die zich op het moment van de aanvraag nog in het buitenland bevinden en die naar ons land worden gehaald voor het uitoefenen van een beroep waarvoor in België binnen een redelijke termijn niet het geschikte profiel te vinden is.
Lees ook:
Vlaanderen start met “single permit” voor buitenlandse werknemers
Hoe verloopt de aanvraag voor een single permit?