14 januari '14
Mag ik van mijn arbeiders bedienden maken?
Het arbeidsrechtelijk onderscheid tussen arbeiders en bedienden gaat terug tot het begin van de vorige eeuw. De wetten van 10 maart 1900 en 7 augustus 1922 legden de regels inzake tewerkstelling vast voor respectievelijk arbeiders en bedienden.
Sindsdien zijn arbeiders "werknemers die hoofdzakelijk handenarbeid verrichten" en bedienden "werknemers die hoofdzakelijk intellectuele arbeid verrichten".
Dat dit onderscheid al een tijdje gedateerd is, hoeft geen betoog. Menig fabrieksarbeider brengt heden ten dage ook al een groot deel van zijn tijd door achter een computerscherm. En wat maakt van een kok of een kelner een arbeider en van een kassierster in de supermarkt een bediende?
Vooruitlopend op een echt "eenheidsstatuut" zou u als werkgever het initiatief kunnen nemen om al uw arbeiderscontracten om te zetten naar bedienden. Maar mag dat zomaar? En heeft het zin?
Ja, het mag. U bent in deze materie verplicht de cao's en barema's van de sector toe te passen die gelden voor elke werknemerscategorie of functie. In het paritair comité voor de horeca (pc 302) is enkel voor een aantal bediendenfuncties expliciet bepaald dat het bedienden moeten zijn. Niet voor de arbeiders. In theorie is het dus mogelijk uw arbeiders een bediendenstatuut te geven.
Veel zin heeft dit echter niet. De grootste discriminatie tussen beide statuten zat 'em in de opzegtermijnen. Maar die zijn vanaf 1 januari 2014 gelijkgetrokken. Voorts zijn er nog wel enkele verschillen op het vlak van bijvoorbeeld vakantie en ziekte. Zo is een zieke bediende voorlopig nog steeds beter af dan een zieke arbeider. Maar "beter af" wil zeggen dat u hem meer betaalt. De zieke bediende betaalt u immers gedurende 30 dagen zijn volledige loon uit, het loon dat u een zieke arbeider betaalt, neemt vanaf de tweede week al af.
Het heeft dus weinig zin om nu al van uw arbeiders bedienden te maken. Als werkgever hebt u er zeker geen baat bij.