Voor wie het nog niet wist, zaterdag 6 juli is nationale flitscontroledag voor de horeca. Wilt u nog een laatste check up doen zodat u vrijdag met een gerust gemoed kan gaan slapen, overloop dan even de controlelijst op de website van de Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst of het lijstje dat we hieronder voor u samenstelden.
Zes zogenaamde risicosectoren mogen zich dit jaar aan vooraf aangekondigde flitscontroles verwachten. De schoonmaak, de elektrotechnische en bouwsector en de sector taxi’s en vervoer waren al aan de beurt. De land- en tuinbouwsector en de carwashen mogen zich in het najaar aan een nationale controledag verwachten. De horeca staat deze zaterdag op het programma.
Hoewel de flitscontroles voornamelijk een informatief en preventief karakter hebben, neemt dit uiteraard niet weg dat de inspectiediensten, bij vaststellingen van zwaarwichtige inbreuken, zoals zwartwerk en overtredingen van de sociale reglementering, ook tijdens deze flitscontroles kordaat zullen optreden en indien nodig verbaliseren.
Natuurlijk zullen de inspecteurs nog een aantal andere zaken opvragen en nakijken. Een goede voorbereiding, een overzichtelijke personeelsadministratie en een correcte ontvangst zijn vaak de sleutelbegrippen voor een geslaagde controle. Het is nog niet te laat om een aantal zaken in orde te brengen.
De Sociale Inlichtingen en Opsoringsdienst (SIOD) helpt u daar zelfs bij. Op hun website vindt u een specifieke
checklist voor de horeca met daarin een overzicht van de documenten die u moet kunnen voorleggen en de vragen waaraan u zich kan verwachten.
Waar moet u zeker op letten?
-
Zorg dat al uw dimona’s tijdig aangegeven zijn voor alle werknemers die aan het werk zijn;
-
Zorg ervoor dat u een door beide partijen gehandtekend exemplaar kan voorleggen van volgende documenten:
- Arbeidsovereenkomsten voor deeltijders
- Arbeidsovereenkomsten van bepaalde duur
- Studentenovereenkomsten
- Raamovereenkomsten voor uw flexi-jobbers
- Bijlagen vrijwillige netto-overuren indien u die gebruikt voor uw voltijders
-
Zorg dat u over een afwijkingsregister beschikt voor uw deeltijders of een tijdsregistratiesysteem dat dit vervangt;
-
Zorg ervoor dat u kopies kan tonen van de verblijfs- en arbeidsvergunningen van uw werknemers van buiten de EU;
-
Zog ervoor dat er een exemplaar van uw arbeidsreglement op de werkplek aanwezig is.
Bewaar deze zaken best samen in een kaft met overzichtelijke tussenschotjes, waarin u o.a. ook het contract van uw arbeidsongevallenverzekering, eventuele overeenkomsten met interimkantoren en zelfstandigen en het verdeelbewijs van uw ecocheques bijhoudt.
Veel succes!